به گزارش «نود اقتصادی» حرمت‌الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اظهار کرد: نوروز نسبتا خوبی را پشت سر گذاشتیم، هرچند برخلاف آن‌چه گفته شده گردشگری و سفرهای داخلی افزایش داشته، اما به زعم بنده با استناد به آمارهایی که اعلام شد، وضعیت سفر آن‌گونه که گفته می‌شود نبوده است.

وی افزود: در واقع ریتم سفرها در نوروز ۱۴۰۲ آرام بود، اما واقعیت این است که وضعیت اقتصادی به گونه‌ای بود که قشری از مردم نتوانست سفر کنند. آمار اقامت در هتل‌های مؤید این موضوع است.

رفیعی گفت: آمارها نشان می‌دهد که در تعطیلات نوروز امسال بخش زیادی از هتل‌های چهار و پنج ستاره تکمیل شد، درحالی‌که هتل‌های دو و سه ستاره خالی ماندند. این یعنی قدرت خرید و سفر در طبقه متوسط و قشر ضعیف بسیار افت کرده است.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: از طرفی اقامت در مراکز اقامتی غیررسمی هم با رشد مواجه شده است و همچنان شاهد رشد استفاده از چادرخوابی و خانه‌های اجاره‌ای در سفرهای خانوادگی و گروهی هستیم.

حرمت الله رفیعی بیان کرد: در واقع ما شاهد شکاف و فاصله طبقاتی در سفرهای نوروز بودیم، چرا باید هتل‌های چهار و پنج ستاره که گران تر است پر شود، ولی هتل‌های ارزان خالی بمانند، این یعنی قشر متوسط و ضعیف یا نتوانستند سفر بروند یا رفتار را در سفر تغییر دادند و به اقامتگاه‌های غیررسمی گرایش پیدا کردند.