به گزارش «نود اقتصادی» محمد مرتضوی، رئیس کانون سراسری انبوه سازان اظهار کرد: به دلیل فاصله ایجاد شده بین قیمت مسکن و توان خانوارها متقاضیان به سمت واحدهای کوچک متراژ سوق یافته‌اند. بنابراین انبوه‌سازان باید کوچک‌سازی را در دستور کار قرار دهند و کیفیت ساخت و کیفیت زندگی را در واحدهای کوچک بالا ببرند. اگر به این سمت برویم از کم‌رمقی بازار مسکن جلوگیری می‌کنیم.

وی افزود: در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۱ با تغییرات قیمت مصالح ساختمانی مواجه شدیم که از نوسانات بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی نشأت گرفت. قیمت آهن‌آلات و میلگرد تا بیش از ۵۰ درصد بالا رفت و در برخی دیگر از نهاده‌های ساختمانی شاهد رشد تا دو برابر قیمت بودیم که البته بعد از اتفاقات خوبی که در روابط بین‌الملل افتاد و مذاکراتی که با کشورهای منطقه صورت گرفت نرخ مصالح ساختمانی تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان بیان کرد: نوسانات بازار ارز و نهاده‌های ساختمانی با فاصله کمی به قیمت تمام شده مسکن منتقل شد و به دلیل کاهش بیشتر توان متقاضیان، معاملات را در روزهای پایانی سال تحت تاثیر قرار داد. 

مرتضوی عنوان کرد: یک عده از فروشندگان از فروش واحدهای مسکونی صرف نظر کردند و خریداران شرایط خرید نداشتند. بحث پیش‌فروش هم به حالت تعلیق درآمد. به طور کلی یک نااطمینانی در بازار مسکن ایجاد شد.