دکتر مهدی دارابی، تحلیلگر بازار ارز در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص کاهش قیمت دلار اظهار کرد: رسیدن قیمت دلار به عدد ۶۰ هزار تومان هیجانی بود و می‌توان آن را با دلار ۱۸ هزار تومانی مهر ماه ۹۷ قیاس کرد. شیب تند افزایش قیمت از ۵۰ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان انتظار کاهش قیمت را ایجاد می‌کرد. بعد از لمس کردن نرخ ۶۰ هزار تومان، تصمیمات و اتفاقاتی هم از نظر تکنیکال زمینه کاهش قیمت دلار را فراهم کرد. 

وی بیان کرد: ابتدا محدود شدن تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به دو گروه کالایی ۱ و ۲۱ مانند نیمه دوم سال ۹۷ روی این موضوع تاثیر گذاشت. این مسئله کاهش تقاضا را به خصوص در حواله جات ایجاد کرد. 

این تحلیلگر بازار ارز افزود: عامل بعدی این بود که به پتروشیمی‌ها اجازه داده شد تا قیمت دلار خود را با نرخ‌های بالاتر از ۲۸ هزار تومان هم عرضه کنند. رسیدن قیمت ارز پتروشیمی‌ها مثلا به ۳۶ هزار تومان انگیزه آن‌ها را برای عرضه ارز افزایش داد. ارز پتروشیمی ‌ها ۲۵ درصد از درآمدهای ارزی را شامل می‌شوند و این موضوع بسیار مهم است.

دارابی گفت: موضوع بعدی این بود که به صرافی‌های خصوصی و تضامنی اجازه داده شد تا ارز پتروشیمی‌ها را دریافت کنند. قبل از این فقط بانک‌ها این اجازه را داشتند که با توجه به محدودیت‌های آن‌ها بازار دچار مشکل می‌شد.

🔅صرافی‌ها در انتقال ارز با توجه به فضای تراستی که دارند با دست بازتری عمل می‌کنند. فشارهای صنفی روی پتروشیمی‌ها برای این که ارز خود را تحت مدیریت بانک مرکزی قرار دهند هم عامل موثر دیگری بود. البته پتروشیمی‌ها در این زمینه همکاری خوبی انجام دادند و علی رغم افزایش قیمت ارزشان بیش از نرخ ۲۸۵۰۰ تومان این شرایط برای اعمال مدیریت بانک مرکزی فراهم کردند.

🔅اقدام آخری هم که تیر خلاص را به مسیر کاهش قیمت ارز وارد کرد، اعلام خبر توافق با عربستان بود. چیزی که بیش از خود این توافق حائز اهمیت است علامت دهی آن برای احتمال توافقات آتی است که روی بازار ارز تاثیر مثبت گذاشت.

🔅البته شنیده‌ها حاکی است در این مدت دولت هم با گشایش‌های ارزی به خصوص در درهم رو به رو بوده که این موضوع عرضه را در بازار افزایش داده است. در مجموع به نظر می‌رسد اصلاح چند رفتار از سوی بانک مرکزی و ایجاد یک فضای روانی مثبت سهم اساسی را در کاهش قیمت دلار بازی کرده است. 

🔅اگر سیاست تعیین سقف ارزی ۴۰ هزار تومان برای صادر کنندگان برداشته شود احتمال کاهش بیشتر قیمت ارز هم وجود دارد، چه بسا که گفته می‌شود اکنون برای صادر کنندگان خرد این سقف برداشته شده است.

🔅موضوعی که در هفته‌های گذشته باعث افزایش قیمت ارز شده بود فشار روی طرف‌های تجاری و حواله‌ای بود، طوری که می‌دیدیم قیمت دلار امارات بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان از دلار تهران بالاتر بود. اگر محدودیت سقف ۴۰ هزار تومان برداشته شود، قطعا در این زمینه گشایش‌های بهتری به وجود می‌آید. 

🔅ادامه روند کاهش قیمت ارز به تداوم اتفاقات مثبت و کاهش سخت گیری‌های بانک مرکزی در بازار حواله بستگی دارد. محدودتر کردن و یا حذف نرخ ۲۸۵۰۰ تومان هم می‌تواند به مرور تاثیر شگرفی بر بازار ارز بگذارد و حتی نرخی‌هایی مثل ۳۹ و یا ۳۸ هزار تومان را در بازار ایجاد کند.