دکتر محمود زرین ماه، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص دلایل کاهش قیمت دلار در هفته های اخیر اظهار کرد: برای بررسی دلیل کاهش قیمت ارز باید ابتدا دلیل افزایش نرخ آن را بررسی کرد. به نظر می‌رسد دلایل افزایش قیمت ارز در ۱.۵ ماه گذشته سناریوی خود ساخته‌ای بود که دولت طی ماه‌های اخیر طراحی کرده بود. 

وی بیان کرد: افزایش تعهدات بودجه‌ای دولت به خصوص تعهداتی که مجلس روی دوش آن گذاشته بود شرایطی را فراهم کرد که دولت روی موضوع افزایش قیمت ارز نقش آفرینی کند.

زرین ماه گفت: با توجه به این که بزرگترین عرضه کننده دلار در بازار دولت است، دولت‌ها می‌توانند با اقداماتشان قیمت ارز را تعیین کنند. به نظر می‌رسد دولت در ۱.۵ ماه گذشته عرضه دلار به بازار را کنترل کرد.

این تحلیلگر افزود: یکی از نشانه‌های تمایل دولت به افزایش قیمت ارز عرضه ۵۰۰۰ یورو با کارت ملی در اوج التهابات ارزی بود. دولت برای اینکه در قیمت‌های بالا حداکثر فروش را داشته باشد حتی روز جمعه هم از طریق صرافی ملی فروش ارز داشت و سعی می کرد روی قیمت ۵۸ یا ۵۹ هزار تومان فروش داشته باشد.

وی گفت: دولتمردان از اتفاقات مثبت سیاسی مانند توافق با عربستان سعودی هم خبر داشتند و می دانستند که قیمت دلار بالاخره نزولی خواهد شد بنابراین مسیر ریزش قیمت ارز را در هفته‌های اخیر هموار کردند و البته به نظر می‌رسد که قیمت دلار تا پایان سال در محدوده ۴۰ هزار تومان تثبیت خواهد شد.