دکتر سید علی مرتضوی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص کاهش قیمت دلار اظهار کرد: تصمیمات مهم بانک مرکزی در هفته‌های اخیر بیشترین تاثیر را در کاهش قیمت دلار داشت.

وی بیان کرد: راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا و محول کردن قیمت بازار آزاد به این مرکز تصمیم راهگشایی بود که در بلند مدت می‌توان با نزدیک کردن قیمت نیمایی ۲۸۵۰۰ تومان به آن، تاثیرش را بیشتر کرد. از طرف دیگر توافق با شرکت‌های پتروشیمی برای عرضه ارز هم بسیار تاثیر گذار بود.

مرتضوی افزود: افزایش عرضه درهم و گسترده شدن سبد ارزی به وسیله آن هم تاثیر مطلوبی روی بازار گذاشت. این اتفاقات از تاثیرات مثبت سفر رئیس جمهور به چین بود که به مرور در بازار ارز دیده شد.

این تحلیلگر بیان کرد: در موضوع تورم انتظاری که معمولا روی بازارسازی در بازار آزاد نقش دارد اتفاقات مثبتی مانند توافق با عربستان سعودی توانست تحولات بازار ارز را به سمت کاهش قیمت ببرد. عرضه ارز مسافرتی از پایانه‌های پروازی هم دیگر عامل کاهش قیمت ارز در هفته‌های اخیر بود.

وی ادامه داد: در خصوص پیش بینی بازار ارز هم باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به در پیش بودن ایام نوروز، در پیک تقاضای دلار هستیم ولی افت و خیرهای اخیر، تقاضاکنندگان ارز را با شک و تردید رو به رو کرده و خیلی‌ها منتظرند تا ببینند روند قیمت دلار به کدام سمت می‌رود.

مرتضوی گفت: به نظر می‌رسد قیمت دلار تا پایان امسال روی نرخ ۴۲ هزار تومان به کار خود پایان و تثبیت شود اما پیش بینی تحولات و احتمال پایین آمدن قیمت‌ها به زیر ۴۰ هزار تومان بستگی به شرایط تورمی سال آینده دارد.