دکتر کامران ندری، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص کاهش قیمت ارز در هفته‌های اخیر اظهار کرد: دو دلیل عمده برای کاهش قیمت ارز وجود دارد. دلیل اول ایجاد انعطاف در سیاست ارز ۲۸۵۰۰ تومان از طریق راه اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا بود.

وی بیان کرد: بانک مرکزی با ایجاد این مرکز شرایطی را فراهم کرد که حواله جات ارزی با نرخ‌هایی نزدیک به بازار انجام شود که همین مسئله انگیزه برای عرضه ارز به بازار از سوی فعالان اقتصادی را افزایش داد.

این اقتصاددان افزود: در حال حاضر تنها کالاهای اساسی با نرخ ۲۸۵۰۰ تامین ارز می‌شود که این مسئله می‌تواند روی کاهش قیمت دلار تاثیر داشته باشد.

ندری گفت: عامل دوم کاهش قیمت در بازار ارز برخی تحولات سیاسی و بین المللی در هفته‌های اخیر مانند توافق ایران با آژانس و توافق روز گذشته با عربستان سعودی است که توانست روی انتظارات روانی مردم تاثیر مثبت داشته باشد.

وی بیان کرد: جهشی که در هفته‌های گذشته اتفاق افتاد ناپایدار بود و پیش بینی می‌شد که با اصلاح برخی سیاست‌ها بتوان شاهد کاهش قیمت ارز بود.

این تحلیلگر مسایل اقتصادی گفت: پیش بینی کاهش بیشتر قیمت ارز وجود دارد، هرچند مقاومت‌ها برای کاهش قیمت دلار زیر ۴۵ هزار تومان بیشتر می‌شود، ولی می‌توان انتظار داشت قیمت دلار تا نزدیک ۴۰ هزار تومان کاهش قیمت کند.