اخبار شرکتها-آیا برای درک مفهوم اقتصاد در سطح کلان نیاز به آموزش اقتصاد کلان داریم؟ مفاهیم ابتدایی و تعاریف این علم را میتوان یاد گرفت؛ اما درک تمام اقتصاد کلان و به کارگیری آن قطعا نیازمند آموزش تخصصی است. 
در این مقاله قصد داریم مفاهیم پایه و عمومی این شاخه مهم از اقتصاد را به شما معرفی کنیم. اینکه اقتصاد کلان چه معنی دارد، از کجا آمده و برای چه هدفی مورد استفاده قرار میگیرد. 
اقتصاد کلان چیست؟
این اقتصاد دارای رویکرد کلی است. درست خلاف نقطه مقابل خود یعنی اقتصاد خرد که جزئینگر است. در این اقتصاد، تصمیمگیری دولتها و سیاستگذاری آنها مورد مطالعه و بررسی قرار میگیرد. در اقتصاد کلان عملکرد اشخاص حقوقی و شرکتها بررسی نخواهد شد.
 در این اقتصاد ما سعی داریم که وضعیت کلی صنایع را تحلیل کنیم و به شکل جزئی آنها نمیپردازیم. از مباحثی که مربوط به آموزش اقتصاد کلان است میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
⦁    نرخ رشد اقتصادی
⦁    محاسبه نرخ تورم
⦁    تولید ناخالص داخلی (GDP)
⦁    تاثیر تولید ناخالص داخلی در نرخ بیکاری
⦁    سطح قیمت‌ها
⦁    درآمد ملی
این از اقتصاد تاکید زیادی بر همبستگی متغیرهای اقتصادی با هم دارد. بنگاههای اقتصادی از این شاخه برای سیاستگذاریهای مالی خود استفاده میکنند. 

بیشتر بخوانید: روش محاسبه حباب قیمت سکه طلا

از تاریخچه اقتصاد کلان چه میدانید؟
نسبت به اقتصاد خرد، شاخه کلان یک شاخه مدرن و جدید است. برای اولین بار چنین مفهومی در سال 1930 میلادی مطرح شد. دهه 30 آغاز یک دوره رکود اقتصادی بزرگ بود. این رکورد تمام چرخههای اقتصادی را بهشدت تحت تاثیر قرار داد. جان مینارد کینز کسی بود که در این شرایط توانست الگوهای تحلیلی خود را ارائه دهد. 
در آموزش اقتصاد کلان خواهیم آموخت که الگوهای او مبنی بر این مفهوم بود که دولتها باید در ساماندهی وضع اقتصادی کشور نقش موثر ایفا کنند. به همین جهت کینز را پدر اقتصاد کلان مینامند. پیش از این حتی اطلاعات و بانک جامعی نیز برای دیتاهای اقتصادی وجود نداشت و به همین دلیل عملا شرایط برای ظهور شاخه کلان مهیا نبود. 
اقتصاد کلان چه اهدافی دارد؟
زمانی که آموزش اقتصاد در سطح کلان را بررسی کنیم متوجه میشویم که هدف غایی این اقتصاد ارتقا سطح کیفی زندگی افراد یک جامعه است. این هدف با اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری، رشد اقتصادی غیرتورمی در بلند مدت، تورم پایین و سعی در ثبات قیمتی، تراز حسابهای پرداخت و توزیع منصفانه درآمد در جامعه محقق میشود و اقتصاد در سطح کلان سعی در به وقوع پیوستن آن دارد. که در آموزش اقتصاد کلان خواهیم آموخت.

کجا میتوانیم اطلاعات بیشتری درباره اقتصاد کلان بهدست بیاوریم؟
رهآورد 365 فعالیت خود را از سال 1389 آغاز کرد. این مجموعه یکی از محصولات شرکت پردازش اطلاعات مالی مبنا است. رهآورد یکی از بزرگترین و کاملترین بانک اطلاعاتی بورس را در اختیار دارد و دورههای مختلفی در زمینههای مالی مختلف برگزار میکند. 
این مجموعه در زمینه آموزش اقتصاد کلان مقالات مختلفی را جمعآوری کرده تا سرمایهگذاران با استفاده از آن اطلاعات خود را بیشتر کنند. شما همچنین میتوانید از طریق وبسایت این مجموعه وبینارهای رایگانی که برای آموزش اقتصاد در شاخه کلان ضبط شده را تماشا کنید. 
جمعبندی
در این مقاله اقتصاد کلان را بررسی کردیم. این اقتصاد به بررسی موضوعات کلان خواهد پرداخت. موضوعاتی که دولتها و سیستمهای بزرگ در آن نقش دارند. هدف این اقتصاد بهبود وضعیت جامعه از طریق شاخصهای اقتصادی است. 
از این شاخه علم اقتصاد برای سیاستگذاریهای آینده نهادهای دولتی و تاثیرگذار استفاده میشود. ممنون که تا انتها همراه ما بودید. اطلاعات بیشتر را از رهآورد 356 بهدست بیاورید.