دکتر وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص راه اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا اظهار کرد: آقای فرزین در ابتدا که به بانک مرکزی آمدند با اعلام به رسمیت شناختن بازار آزاد یک پوئن مثبت ایجاد کردند و یک قدم رو به جلو برداشتند.

وی بیان کرد: برخی اقتصاددانان که این روزها هم تحلیل‌های زیادی ارائه می‌کنند اصلا بازار آزاد را قبول ندارند که این رویه درست نیست. حالا آقای فرزین برای مدیریت این بازار قصد دارند مرکز مبادله ارز و طلا ایجاد کنند.

شقاقی شهری گفت: ویژگی مهم این مرکز تامین همه نیازهای ارزی است. نیازهای اساسی مثل قبل در سامانه نیما تامین می‌شود و سایر نیازها از طریق این مرکز تامین می‌شود که این اقدام درستی است. اما برای موفقیت این مرکز ابتدا باید اجازه کشف قیمت را در آن داد و از هرگونه دستکاری در آن پرهیز کرد که این موضوع با وعده آقای فرزین هم سازگار است. 

این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: نباید یک نرخ دیگر هم به موازات نرخ‌های دیگر برای بازار ارز ایجاد شود و باید با مقابله با قاچاق و فرار سرمایه و همچنین حکمرانی ریال شرایط موفقیت بازار مبادله ارز و طلا را فراهم کرد. در این صورت بازار ارز حتما از وضع فعلی رهایی پیدا می‌کند و به ساحل آرامش می‌رسد. 

وی افزود: ممکن است عده‌ای از تقاضاها مانند تقاضاهای قاچاق برای عدم شناسایی همچنان ترجیح بدهند ارز خود را از طریق بازار غیر رسمی تامین کنند و به مرکز مبادله توجهی نکنند. بنابراین باید شرایطی فراهم شود تا با مدیریت تقاضاهای فرار سرمایه و قاچاق حکمرانی ریال را اجرایی کنیم. بازار دلار از طریق حکمرانی ریال حتما مدیریت می‌شود.