به گزارش «نود اقتصادی» در کنار قیمت‌گذاری دستوری، یکی از مهمترین دلایل زیان‌دهی شرکت‌های خودروسازی، حجم انبوه اموال مازاد و غیرمولدی است که خودروسازان دست به احتکار آنها زده‌اند.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند واگذاری این اموال می‌تواند کمک خوبی به تامین نقدینگی خودروسازان کند، اما بررسی برخی از معاملات خودروسازان نشان می‌دهد آنها گرچه در ظاهر قصد فروش اموال مازاد را دارند بااین‌حال، خریداران این اموال بازهم خودشان هستند. 

برای مثال، شرکت سایپا در ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ زمینی به مساحت ۲۰ هزار مترمربع را به قیمت ۸۵۰ میلیارد تومان به شرکت زیرمجموعه خود یعنی شرکت لیزینگ رایان سایپا فروخت.

نکته جالب اینکه کل درآمد عملیاتی شرکت مذکور در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۷۷ میلیارد تومان بوده است. اما مورد جالب دیگر، فروش زمین ۲۰۱ هزار متری است که سایپا طی هفته گذشته به شرکت زامیاد فروخته است. ارزش این زمین ۱۵۵۶ میلیارد تومان ذکر است.

همچنین تقسیم متراژ این زمین به قیمت آن (بدون در نظر گرفتن مساحت ساخته شده) نشان می‌دهد هرمترمربع از ملک اسماعیل‌آباد ۷/۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. 

قابل ذکر است تاکنون سازمان بورس و سایر نهادهای نظارتی به معاملات تودرتوی سایپا با شرکتهای زیرمجموعه واکنشی نشان نداده‌اند.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند این‎‌گونه معاملات پیچیده و تودرتو یکی از دلایلی است که هیچ‌وقت امکان خصوصی‌سازی خودروسازان را به دولت نخواهد داد.