اکبر یاوری عضو هیئت رئیسه اتحادیه بارفروشان در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: صادرات بی‌رویه و غیر کارشناسی عامل اصلی افزایش افسارگسیخته قیمت پیاز است. پاکستان و هند قبلا تمام پیاز خاورمیانه را تأمین می‌کردند ولی امسال به دلیل سیل تمام مزارع پاکستان نابود شدند و پاکستانی‌ها برای تهیه پیاز به انبارهای ما هجوم آوردند و موجودی پیاز انبارهای ما را خالی کردند.

وی بیان کرد: تولیدکنندگان برای کسب سود بیشتر بجای بازار داخل پیازهای خودشان را به پاکستان فروختند. دولت هم بازار را رها کرده و هیچ نظارتی بر حجم صادرات نمی‌کند.

یاوری افزود: بعد از اینکه خروج گسترده پیاز از کشور قیمت را بشدت بالا برد تازه برای واردات پیاز تعرفه ۱۰۰ درصدی گذاشتند ولی باز هم آنقدر صادرات سود دارد که با وجود چنین تعرفه‌ای هنوز صادر می‌کنند.

وی گفت: بالأخره اخیرا دولت تعرفه صادرات را ۱۸۰ درصد کرد که این موضوع توانست قیمت پیاز را آنجایی که بود ثابت نگه دارد.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه بارفروشان بیان کرد: قیمت پیاز بر اثر صادرات بی‌رویه و احتکار این محصول تنها در طول ۵ ماه ۶ برابر شده است. قبلا ۵ هزار تومان بیشتر نبود ولی مردم الان پیاز را ۳۰ هزار تومان می‌خرند که خیلی زیاد است.

یاوری اشاره کرد: در اصفهان مقدار بسیار زیادی پیاز احتکار کرده‌اند و بصورت قطره‌چکانی عرضه می‌کنند تا قیمت بالاتر برود و سود بیشتری کسب کنند. بازرسی وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید که مشغول پیگیری است ولی باید با جدیت بیشتری عمل کند.

وی گفت: اگر پیاز احتکار شده وارد بازار شود قیمت با سرعت زیادی پایین خواهد آمد. چون هیچ مشکلی در تولید پیاز نداریم و فقط دلالان جلوی عرضه آن را گرفته‌اند.