اخبار شرکتها-به گزارش روابط عمومی صندوق ضمانت صادرات ایران در دیدار آقای سید امیر برهانی سرپرست صندوق ضمانت صادرات ایران با تاماکولو واتارا سفیر ساحل عاج در ایران که در روز چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۲ در محل صندوق برگزار گردید دو طرف در خصوص چگونگی توسعه روابط تجاری دوکشور گفتگو کردند. دراین دیدار ابتدا واتارا توضیحاتی در خصوص توانمندیهای تجاری و اقتصادی ساحل عاج ارائه نمود. وی اظهار داشت ساحل عاج در زمینه کشاورزی مخصوصاً تولید قهوه وکاکائو از توانمندیهای بالایی برخوردار است و شرکت های غذایی ایرانی بسیاری در ساحل عاج فعال می باشند. وی افزود ساحل عاج در زمینه معادن زیر زمینی دارای توانمندیهای زیادی است و شرکت های ایرانی می توانند با سرمایه گذاری در این حوزه روابط تجاری دوکشور را توسعه دهند. واتارا ادامه داد جمعیت ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ نفری این کشور و رشد اقتصادی ۷% ساحل عاج با میانگین رشد ۵% کشورهای غرب آفریقا این کشور را در موقعیت استراتژیک جهت حضور تجار و سرمایه گذاران ایرانی قرارداده است. درادامه وی اظهار امیدواری کرد با نهایی شدن یاداشت تفاهم همکاریهای مابین صندوق ضمانت صادرات ایران با سازمان ملی مسکن ساحل عاج، زمینه برای حضور بیشتر شرکت های تجاری ایرانی در ساحل عاج فراهم گردد.

درادامه جلسه سید امیر برهانی اظهار داشت رشد ۴۰% صادرات ایران به ساحل عاج بیانگر اهمیت روابط تجاری دوکشور در همه حوزه ها علی الخصوص در حوزه غذایی و معدنی است. وی افزود سقف اعتباری ساحل عاج در رتبه بندی این صندوق ۱۷۷ میلیون یورو و درگروه ۵ ریسک کشوری می باشد. وی اظهار داشت درگذشته با تخصیص یک خط اعتباری ۳ میلیون دلاری، صادرات اتوبوس به ساحل عاج در قالب اعتبار خریدار با ضمانت این صندوق انجام شده است و درآینده زمینه برای حضور شرکت معدنی با تضمین صندوق ضمانت صادرات ایران در حوزه بوکسید و سنگ آهن سرمایه گذاری فراهم خواهد شد. برهانی افزود در حوزه خدمات فنی و مهندسی یک طرح برد برد وجود دارد و اینکه شرکت های ایرانی می توانند حضوری اقتصادی و ارزان در ساحل عاج داشته یاشند اگر چه مشکل اصلی جهت انجام این مهم تامین ضمانتنامه های مبتنی بر قرارداد (ضمانتنامه های شرکت در مناقصه، پیش پرداخت، حسن انجام کار ... )می باشد و امیدواریم که با نهایی شدن یاداشت تفاهم همکاریهای مابین صندوق ضمانت صادرات ایران با سازمان ملی مسکن ساحل عاج مشکل پیمانکاران ایرانی در مناقصات آن کشور مرتفع گردد.

وی افزود از اقدامات جدید صندوق ضمانت صادرات ایران تضمین قرارداد ورود گردشگر به ایران می باشد و اگر شرکت های ساحل عاجی تمایل به ورود به این حوزه داشته باشند می توانند از خدمات صندوق بهره مند گردند. درپایان وی ابراز امیدواری نمود که با پیگیریهای سفیر محترم تفاهم نامه همکاری دوجانبه هرچه سریعتر امضاء و نهایی گردد.