به گزارش «نود اقتصادی»، بی‌تدبیری بزرگ وزارتخانه‌های گردشگری، راه و ورزش در ماجرای جام جهانی لطمه‌های بزرگ و جبران‌ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد کرده است. 

محمد محمدی، رئیس سازمان هواپیمایی و معاون وزیر راه در فروردین سال جاری در ادعایی عجیب از برقراری ۲۰۰ پرواز در روز یعنی ۱۰۰ پرواز هواداران تیم ملی از شهرهای مختلف به مقصد قطر و ۱۰۰ پرواز بازگشت از قطر در ایرلاین‌ها خبر داده بود. همان موقع این اظهارنظر تعجب‌آور وی واکنش‌های زیادی را در پی داشت و کارشناسان حوزه گردشگری با یادآوری فرسودگی و ضعف ایرلاین‌ها و گله مداوم مردم از کمبود و تاخیر پروازها چنین اتفاقی را غیرممکن تلقی کردند.

جالب اینجاست، امروز که اولین بازی تیم ملی ایران در جام جهانی برگزار می‌شود نه تنها شاهد پرواز ۱۰۰ هواپیما به سمت قطر نبودیم بلکه اولین پرواز هواداران تنها با ۱۴۰ مسافر انجام گرفت!

عزت‌الله ضرغامی وزیر گردشگری نیز چند ماه قبل صراحتا در وعده‌ای بی پایه و اساس از تدارک دو کشتی گردشگری ایران به مقصد قطر یکی با ظرفیت ۱۷۰۰ و دیگری هم با ظرفیت ۱۲۰۰ گردشگر خبر داده بود ولی تا این لحظه که در روز بازی اول ایران در جام جهانی به سر می‌بریم، ذره‌ای از وعده وزیر گردشگری محقق نشد و حتی یک کشتی کوچک و یک مسافر نیز توسط وزارت گردشگری راهی قطر نشده است!

مشاهدات ما حاکی از آن است که فارغ از مخالفت کشور قطر با پذیرش کشتی‌های بزرگ در بنادر خود وزارت گردشگری نیز برای تحقق وعده‌های خود یعنی تامین سوخت یارانه‌ای کشتی‌های کوچک و امکان پهلو گرفتن این کشتی‌ها در بنادر شهرهای خودمان یعنی کیش و قشم نیز تلاشی نکرد!

رستم قاسمی وزیر راه نیز  چند ماه پیش در اظهاراتی کاملا غیرکارشناسی و عجیب گفته بود هیچ محدودیتی در برقراری پرواز و تعداد مسافر به مقصد قطر نداریم و می‌توانیم تمام تماشاچی‌ها را از طریق کشتی برای تماشای بازی‌ها به قطر ببریم و همان روز به کشور خودمان بازگردانیم!

وزیر راه این اظهارات را در حالی بیان کرده بود که فارغ از عدم توجه و اطلاع از سیاست‌های کشور قطر در ایام جام جهانی به اقتصادی نبودن این طرح نیز توجهی نکرده بود! رستم قاسمی حتی نمی‌دانست پس از مخالفت قطر با پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در بندر دوحه اگر کشتی‌های کشور ما به بنادر الرویس و الحمد نیز بروند به‌علت بعد مسافتی ۱۵۰ کیلومتری که تا محل برگزاری مسابقات فاصله دارند، اجرای این طرح از منظر زمانی و اقتصادی کاملا غیرممکن است تا آنجا که حتی قطر نیز در نهایت اعلام کرد اگر بخواهد کشتی‌های ایرانی را در این بنادر پهلو دهد، نمی‌تواند وسیله نقلیه‌ای برای انتقال مسافران به دوحه فراهم کند. 

مشخص نیست بیان کردن طرح‌های بدون پایه، اساس و برنامه‌ریزی توسط وزیر راه تا چه زمان ادامه خواهد داشت و چه اندازه به ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری کشور ما لطمه خواهد زد.

تاخیر وزارت گردشگری و وزارت راه در آماده‌سازی شناورهای مسافربری و تامین سوخت یارانه‌ای منجر به از دست رفتن زمان و فرصت بهره‌برداری از جام جهانی ۲۰۲۲ برای ایران شد و برخلاف بسیاری از کشورهای همسایه که با برنامه‌ریزی مناسب و توزیع صحیح یارانه توانستند این امر را محقق کنند مسئولان ما نتوانستند سفری ارزان را برای علاقمندان فوتبال فراهم کنند.

تمام ضعف‌های گفته شده نشان‌گر آن است که مجلس و سایر نهادهای نظارتی کشور باید هرچه سریع‌تر با عاملان فرصت‌سوزی جام جهانی برای کشور ما در این سه وزارتخانه مذکور برخورد جدی داشته باشد.

مسئولان مربوطه خصوصا وزرای راه و گردشگری باید پاسخگوی عدم‌النفع کشور ما از حضور اقتصادی تمام دنیا در چند کیلومتری ایران و عدم برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری‌های اقتصادی مهمی مانند عرضه محصولات ایرانی در قطر و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری کیش و قشم باشند.