به گزارش «نود اقتصادی» براساس آمارهای گمرک روسیه، ارزش واردات میوه روسیه تا سال ۲۰۲۰ به ۵/۲ میلیارد دلار رسیده که از این میزان، دو کشور ترکیه و اکوادرو هر کدام با سهم ۲۱ درصدی، حدود ۴۲ درصد از بازار میوه این کشور را در دست گرفته‌اند. 

آفریقای جنوبی با سهم ۶ درصدی سوم و ایران و مصر هر کدام با سهم ۵ درصدی به ترتیب چهارم و پنجم هستند. ازبکستان، مولداوی و صربستان نیز به ترتیب در رتبه‌های ششم تا هشتم جای دارند. 

در بین میوه‌های وارداتی روسیه، حدود ۲۲ درصد آن مربوط به واردات موز، ۹ درصد سیب درختی، ۸ درصد نارنگی، ۷ درصد انگور، ۶ درصد پرتغال، ۵ درصد هلو، ۴ درصد لیمو، ۴ درصد گلابی، ۳ درصد گیلاس و ۳۲ درصد مابقی نیز به سایر میوه‌ها اختصاص دارد. زردآلو تازه، زغال اخته، خرمالو، کیوی، کشمش، خرما، توت و هندوانه از دیگر میوه‌هایی است که روسیه وارد می‌کند. 

قابل ذکر است در اغلب این میوه‌ها، سبد صادراتی ایران ظرفیت صادرات به روسیه را دارد اما عدم شناخت نیازها و مهمتر از آن ناآشنایی با قوانین و مقررات بازار روسیه از سوی فعالان اقتصادی ایران موجب شده ایران سهم چندان شایسته‌ای از بازار میوه روسیه را به دست نیاورد.