به گزارش «نود اقتصادی»، برداشتن محدودیت دو دوره‌ای برای ریاست اتاق بازرگانی از جمله مواردی بوده که در دهه‌های گذشته مدام در آئین نامه اتاق بازرگانی تغییر کرده و شرایطی را ایجاد کرده که بعضی از افراد دهه‌هاست که بر اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌های مختلف ریاست می‌کنند. این در حالی است که محدودیت تصدی مدیریت بیشتر از دو دوره جزو اصول مسلم و پدیرفته شده در همه‌ی نهادهای دولتی و خصوصی در تمام جهان و به انگیزه‌ی گردش نخبگان‌ است.

اخیرا خبرنگار «نود اقتصادی» کسب اطلاع کرده که اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران که اکثر آن‌ها در اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها رئیس اتاق هستند قصد دارند با تغییر در آئین نامه اتاق محدودیت ریاست دو دوره‌ای را بردارند تا مجددا به عنوان رئیس اتاق شانس خود را برای حضور در هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران افزایش دهند. این در حالی است که بسیاری از آن‌ها سال‌های متمادی است که بر صندلی ریاست اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها تکیه زده‌اند.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران از سال ۸۳ رئیس اتاق بازرگانی مشهد است. حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی نیز از سال ۸۹ رئیس اتاق بازرگانی خرم‌آباد است. مسعود خوانساری از سال ۹۳ رئیس اتاق بازرگانی تهران و کیوان کاشفی هم از سال ۸۵ رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه هستند.

 جالب است که به غیر از اعضای هیات رئیسه افرادی هم در ریاست اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها وجود دارند که دهه‌هاست بر این صندلی تکیه زده‌اند.

علی اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی سمنان از سال ۷۵، هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی گیلان از سال ۷۷، عبدالحکیم ریگی میرجاوه رئیس اتاق بازرگانی زاهدان از سال ۷۸ و حسن انتظار رئیس اتاق بازرگانی ارومیه از سال ۸۱ بر صندلی هایشان تکیه زده اند و پایین نمی‌آیند! این افراد تنها چند نمونه از روسای تقریبا مادام العمر اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها را تشکیل می‌دهند که علاقه مند به حمایت از تصمیم هیات رئیسه اتاق ایران برای برداشتن محدودیت هستند.

برداشتن محدودیت دو دوره‌ای به این شکل است که با تصویب آئین نامه زمان اجرای آئین نامه جدید منوط به زمان تصویب می‌شود، بنابراین اعضای هیات رئیسه می‌توانند دو دوره دیگر در هیات رئیسه اتاق‌های بازرگانی باقی بمانند.

در حالتی دیگر نیز در آئین نامه جدید آمده است که اگر دو سوم هیات نمایندگان هر استان بخواهند روسای اتاق‌ها می‌توانند برای چندمین بار رئیس شوند. با توجه به این که همه روسای اتاق‌های شهرستان‌ها سر لیست انتخابات هستند احتمالا اکثریت اعضای هیات نمایندگان استان‌ها با رئیس ماندن بسیاری از روسای فعلی برای دوره بعدی هم موافقت می‌کنند.

گفته می‌شود تغییرات آئین نامه احتمالا در جلسه آتی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به رای گذاشته می‌شود.