اخبار شرکتها-بازار سرمایه این‌روزها روند پرنوسانی را پشت‌سر می‌گذارد. روندی که باعث شده بسیاری از سهامداران نسبت به بازار بی‌اعتماد شوند. اما می‌شود در بازار پرنوسان امروز، سرمایه‌گذاری مطمئنی را تجربه کرد. صندوق درآمد ثابت انتخابی مناسب در بازار بورس است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند مناسبِ کسانی باشند که می‌خواهند سرمایه‌گذاری غیر مستقیم را در بورس تجربه کنند. این نهادهای مالی بر اساس نحوه معاملات و نوع دارایی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. صندوق درآمد ثابت، صندوق سهامی، صندوق مختلط، صندوق طلا و ... تقسیم بندی این نهادهای مالی با توجه به نوع دارایی و صندوق ETF و صندوق صدور و ابطال تقسیم‌بندی

آن‌ها بر اساس نحوه خرید و فروش است.

صندوق درآمد ثابت چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری نهادهای مالی هستند که با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیریت کارشناسان بازار سرمایه تشکیل می‌شود. سرمایه صندوق‌ها نیز توسط سهامداران تامین خواهد شد.

صندوق درآمد ثابت نوعی از صندوق سرمایه‌گذاری است که بیش از 90 درصد سرمایه آن صرف خرید ابزار مالی درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و قرضه و ... می‌شود.

صندوق‌های درآمد ثابت مناسب کسانی است که ریسک‌پذیری پایینی در سرمایه‌گذاری دارند. کسانی که نمی‌خواهند اصل سرمایه خود را تحت هیچ شرایطی از دست بدهند.

بازدهی در صندوق درآمد ثابت چگونه است؟

باید با این واقعیت رو به رو شوید که هرچه ریسک پایین‌تری را در سرمایه‌گذاری انتخاب کنید، بازدهی نیز به همان میزان پایین خواهد آمد.

البته سودی که توسط صندوق‌های درآمد ثابت نصیب سهامداران می‌شود، از سود سپرده‌های بانکی بیش‌تر است. سود در این نوع صندوق‌ها در دو تعریف می‌شود.

برخی از صندوق‌های درآمد ثابت سودی ماهانه را نصیب سامداران خود می‌کنند. این سود همانطور که گفته شد به طور معمول بیشتر از سود سپرده‌های بانکی است.

در باقی صندوق‌ها نیز، عددی به صورت ماهانه بر ارزش واحدهای صندوق افزوده می‌شود و در نتیجه اختلاف خرید و فروش واحدهای صندوق، بازدهی سهامدار را تعریف می‌کند.

مزیت‌های صندوق درآمد ثابت

سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، روش غیر مستقیم سهامداری در بازار بورس است. روش غیر مستقیم مزیت‌هایی به نسبت روش مستقیم دارد. مهمترین آن، مدیریت سرمایه توسط کارشناسان بازار سرمایه است. اگر سهامدار شخصا خرید و فروش سهام را به عهده بگیرد و پورتفوی شخصی خود را بگرداند، پیش نیازهایی لازم دارد. از جمله دانش بورسی و وقت برای رصد روزانه بازار.

اما سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها این پیش‌نیازها را دور می‌زند. از طرف دیگر سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت مزیت‌هایی به نسبت دیگر صندوق‌ها دارد، از جمله موارد زیر:

  • حفظ اصل سرمایه: صندوق درآمد ثابت به دلیل نوع دارایی، اصل سرمایه سهامدار را حفظ می‌کند. در حقیقت این نوع صندوق‌ها گاوصندوقی است که به مشتریان خود سود ماهانه‌ای بیشتر از سپرده‌های بانکی می‌دهد.

  • نقد شوندگی بالا: نقدشوندگی صندوق‌ها مخصوصا صندوق‌های درآمد ثابت ETF بالا است و سهامدار هروقت بخواهد می‌تواند واحدهای صندوق خود را بفروشد.

  • مدیریت توسط کارشناسان: شاید مهمترین خصوصیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مدیریت آن‌ها توسط کارشناسان بورسی باشد. شما با خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بدون پرداخت هزینه سرمایه خود را به دست حرفه‌ای‌های بازار می‌سپارید.

  • تنوع سرمایه‌گذاری: با خرید واحدهای صندوق درآمد ثابت، شما با پرداخت هزینه‌ای کم دارایی متنوعی از قبیل ابزار مالی درآمد ثابت و همچنین سهام شرکت‌های بورسی را خریداری می‌کنید.

  • شفافیت: تمام صندوق‌های سرماهی‌گذاری فعال در بازار سرمایه دارای سایت اطلاع رسانی است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت صندوق‌ها از ترازنامه مالی، مرامنامه، اعضای هیئت مدیره و .... با خبر شده و بهترین صندوق را انتخاب کنید.

چه زمانی به سراغ خرید صندوق درآمد ثابت برویم؟

معمولا زمانی که اوضاع بازار خوب نیست و روند ثابتی را طی نمی‌کند و یا اینکه نزولی است، خرید صندوق درآمد ثابت توجیه اقتصادی دارد.

در صندوق درآمد ثابت به دلیل صرف سرمایه در خرید ابزار مالی درامد ثابت، اصل سرمایه سهامدار حفظ شده و سودی ماهیانه به آن تعلق می‌گیرد.

البته باید در نظر گرفت استراتژی مالی درست، زمانی تحقق پیدا می‌کند که در سبد سرمایه‌گذاری شما تنوع وجود داشته باشد. یعنی با رصد بازار و پیشبینی از آینده، هم صندوق درآمد ثابت، هم صندوق سهامی و هم سهام شرکت‌های بورسی.

بهترین صندوق درآمد ثابت بازار

کارگزاری آگاه از زمان شروع فعالیت خود مدیریت چندین صندوق سرمایه‌گذاری موفق را در کارنامه دارد. از جمله صندوق‌های همای و یاقوت که هر دو از نوع درامد ثابت و ETF هستند. همای پرداخت سود نقدی ماهانه دارد و سود صندوق یاقوت از طریق افزایش قیمت واحدها تحقق می‌یابد. در حال حاضر صندوق همای آگاه به عنوان پربازده‌ترین صندوق درامد ثابت بازار شناخته می‌شود.

سخن آخر

صندوق درآمد ثابت مناسب کسانی است که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کم‌ریسکی را در بازار سرمایه تجربه کنند. این نوع صندوق‌‌ها یا سودی ماهانه به سهامداران پرداخت می‌کنند یا مبلغی ثابت را به ارزش واحدهای خود می‌افزایند. خرید صندوق درآمد ثابت در بازارهای نزولی و پرنوسان توجیه اقتصادی دارد. البته در هر زمانی و در هر شرایطی، با اختصاص دادن بخشی از سبد سهام خود به صندوق درامد ثابت، می‌توانید ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهید.