اخبار شرکتها-علی شجاعی، رییس مرکز نوآوری و انتقال فناوری هلدینگ مدیریت صنعت شوینده با اشاره به اهمیت اهداف استراتژیک و کلان این هلدینگ و همچنین استراتژی‌های کلان گروه توسعه ملی و شرکت توسعه صنایع بهشهر از تهیه سند استراتژی و نقشه راه این شرکت در سال جاری خبر داد و  افزود: درسال گذشته با حمایت و پشتیبانی مدیران اولین مرکز نوآوری و فناوری صنعت شوینده تاسیس شد و شورایی متشکل از مجربین، متخصصان و نخبگان فعال در صنعت شوینده به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعال شدند و هر دو هفته یک بار مشکلات حوزه شوینده مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در راستای رفع این چالش‌ها اقدامات اجرایی صورت گرفت.


وی با بیان اینکه سال گذشته اولین رویداد فناورانه صنعت شوینده به صورت Pitch با محوریت هلدینگ مدیریت صنعت شوینده در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شده است، اظهار کرد: در این رویداد، شرکت‌های دانش‌بنیان، توانمندی‌های خود را مطرح نموده و همکاران ما در مجموعه‌های شش‌گانه مشکلات و نیاز‌ها را مورد بررسی قرار داده و فرآیند پیگیری بهم‌رسانی و صنعتی‌سازی تولیدات این شرکت‌ها در شرکت‌های گروه در حال عملیاتی‌سازی است.


رییس مرکز نوآوری و انتقال فناوری هلدینگ مدیریت صنعت شوینده در ادامه عنوان کرد: بخشی از این فعالیت‌ها به نتیجه رسیده و برخی موارد نیز در مرحله مذاکره با معاونت دانش بنیان، معاونت علمی ریاست جمهوری، شبکه تبادل فناوری ریاست جمهوری و بنیاد نخبگان کشور است. اقدامات لازم و برنامه‌ریزی‌ها در راستای توسعه این همکاری‌ها آغاز شده است تا بتوان در بخش‌های مختلفی از جمله جهش در صادرات، جهش در تولید، جهش در کاهش بهای تمام‌شده مواد اولیه در کشور و کاهش واردات اقدامات و گام‌های موثرتری در حوزه آرایشی و بهداشتی برداشته شود.

ابلاغ تعیین برنامه‌ها به شرکت‌های شش‌گانه


وی اظهار کرد: پس از انتخاب شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب، بلافاصله به شرکت‌های شش‌گانه ابلاغ شد تا برنامه‌ها و اقدامات خود را جهت تعامل بیشتر با شرکت‌های دانش بنیان وهمچنین عمق‌بخشی موضوعات دانش بنیان اعلام کنند که موارد مربوطه تهیه و احصاء شده‌اند و این شرکت در حال بررسی و جمع‌بندی نهایی موضوعات و هم‌افزایی بیشتر میان شرکت‌های تحت پوشش با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری است.


فراخوان دعوت از ایده‌ها و توانمندی‌های برتر


رییس مرکز نوآوری و انتقال فناوری هلدینگ مدیریت صنعت شوینده عنوان کرد: از کلیه پارک‌های علم و فناوری کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با حوزه آرایشی و بهداشتی، منابع انسانی توانمند و نخبه کشور در حوزه علمی و دانشگاهی دعوت می‌شود تا با مرکز نوآوری ما تماس گرفته و ایده‌ها و توانمندی‌های خود را معرفی کند تا با حمایت همه جانبه‌ای که از آن‌ها صورت می‌دهیم نتایج مطلوب طرفین حاصل شود. در این خصوص به شرکت‌های زیرمجموعه نیز ابلاغ شده است که به صورت منظم ضمن ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها، به تعامل بیشتر و بررسی مشکلات و رفع موانع ارتباطی با این شرکت‌ها پرداخته و مسایل را به صورت منظم به این هلدینگ گزارش کنند.


شجاعی در ادامه با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به نام سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین جاری‌سازی نوآوری و نهادینه‌کردن تولید دانش‌بنیان در شرکت‌های گروه از برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت‌گرفته طی یک سال و نیم اخیر این شرکت خبر داد و افزود: با درایت و حمایت جناب آقای دکتر نعمت‌الهی در سال ۱۴۰۰ مرکز نوآوری و انتقال فناوری این شرکت آغاز به کار نمود که طی یک سال و نیم اخیر همکاری‌های مشترکی بین معاونت علمی ریاست جمهوری و این مرکز شکل گرفته است که از جمله خروجی‌های آن تفاهم و پیگیری آغاز ۱۵ پروژه دانش‌بنیان در حوزه آرایشی و بهداشتی با همکاری ستاد نانو، آینده‌پژوهی و رصد فناوری‌های جدید در این صنعت، تولید و بومی‌سازی اسانس‌های مصرفی مورد نیاز در صنعت شوینده کشور و بی‌نیازی از واردات، بومی‌سازی هیدروکسی آپاتیت مصرفی در خمیردندان‌های نانو، احصاء پروژه‌ها و چالش‌های استراتژیک شرکت‌های گروه به جهت طرح‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها می‌توان اشاره کرد.


وی ادامه داد: همچنین در این راستا، همکاری گسترده با سازمان مدیریت صنعتی و سرمایه‌گذاری ویژه بر منابع انسانی سازمانی و افزایش بهره‌وری، همکاری مشترک با دانشگاه صنعتی امیرکبیر و سندیکای تولید مواد اولیه کشور جهت بومی سازی مواد اولیه مصرفی وارداتی و جلوگیری از واردات، شبکه سازی گسترده با دانشگاه‌های برتر داخلی و صنایع خارجی، تکلیف نمودن واحد‌های تحقیق و توسعه، فنی و برنامه‌ریزی شرکت‌های گروه در جهت انجام مطالعات کاهش هزینه‌های تولید، تولید محصولات کیفی و سبز، پاسخگویی کامل به نیاز‌های بازار مصرف، اقدام در جهت اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید، جهش صادرات، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تلاش برای بهم رسانی این شرکت‌ها با شرکت‌های زیر مجموعه، جهش در تولیدات دانش بنیان از جمله مواردی هستند که در مرحله عملیاتی و اجرایی قرار دارند.


برنامه‌ریزی برای تولید اسانس و بی‌نیازی از واردات


رییس مرکز نوآوری و انتقال فناوری هلدینگ مدیریت صنعت شوینده خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای مصرف اسانس در شرکت‌های گروه، برنامه ویژه‌ای را به صورت متمرکز برای تولید اسانس و بی‌نیازی به واردات با یکی از شرکت‌های دانش بنیان در دست اقدام و عملیاتی داریم و اسانس‌های مورد نظر تولید شده‌اند که در مرحله انجام تست‌های پایداری، فیزیکو شیمیایی و کلینیکال و تاییدیه‌های لازم از جانب نهاد‌های ذی ربط است.


وی اظهار کرد: این امیدواری وجود دارد با توجه به موفقیت‌آمیزبودن تولید این اسانس‌ها با کیفیت مطلوب و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی، بهره‌مندی کامل از اسانس‌های داخلی تولید شده در سال جدیدکاملا محقق شود تا علاوه بر بی‌نیازی به واردات برای صادرات اسانس مورد نیاز درصنایع شوینده، اقدامات موثری انجام شود.


پیگیری منطقی‌کردن قیمت محصولات شوینده با توجه به رشد افسارگسیخته مواد اولیه


شجاعی عنوان کرد: اصل بنیادین صنعت شوینده و بهداشتی حفاظت از سلامت جامعه و افزایش سطح بهداشت و سلامت آحاد مردم است. این صنعت تضمین اصل تقدم پیشگیری بر درمان است و وظیفه ذاتی صنعت به عنوان یک مسئولیت اجتماعی ارتقای جایگاه سلامت در محیط زندگی و بهداشت فردی است.

وی ادامه داد: امروزه اهمیت نظافت و پاکیزگی در میان مردم جهان باعث شده است که اقلام شوینده و بهداشتی اهمیتی هم طراز با زندگی و حیات انسان‌ها پیدا کنند. در جهان امروز بهداشت و سلامت یکی از فاکتور‌های توسعه‌یافتگی برای جوامع محسوب می‌شود، به همین دلیل، صنعت شوینده در دسته صنایعی است که رشد آن نمایانگر پیشرفت هر جامعه‌ای است.