کیومرث فتح الله کرمانشاهی، معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت در گفتگو با «نود اقتصادی» با انتقاد از وضع عوارض صادراتی برای برخی از کالاها اظهار کرد: صادرات نیاز به ثبات دارد و نباید مرتب آن را دستکاری کرد، زیرا این اقدام مخل صادرات است و باعث از دست رفتن بازار می‌شود. 

وی بیان کرد: جلوگیری از خام فروشی موضوع مهمی است و به نوعی با شعار سال و حمایت از صادرات کالاهای تکنولوژیک دخیل است، اما دستکاری برای رسیدن به این موضوع نباید در دستور کار قرار گیرد.

کرمانشاهی افزود: شما ملاحظه می‌کنید که هنوز هم ۱۰ قلم کالای اولیه صادراتی ما مرتبط با نفت است. علی رغم رسیدن حجم تجارت خارجی کشور به رقم ۱۰۱.۵ میلیارد دلار، به رکورد ۱۰۲ میلیارد دلار سال ۹۳ نرسیده‌ایم.

معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت گفت: رکورد ۱۰۳ میلیارد دلار سال ۹۳ به دلیل ثبات قوانین در سال‌های ۹۰ تا ۹۳ ایجاد شد. تحریم‌های تجاری کشور از سال ۸۹ شروع شده بود ولی اصلی‌ترین موضوعی که جلوی تاثیر پذیری صادرات از تحریم‌ها را گرفت ثبات در قوانین و جلوگیری از دستکاری بود.

وی افزود: رسیدن به یک بازار دشوار است ولی استمرار حضور در آن دشوارتر بوده و باید هرچه سریعتر جلوی بی‌ثباتی در بازارهای صادراتی را بگیریم.

کیومرث فتح الله کرمانشاهی گفت: به نظر من راهکار این است که ابتدا دولت تضمین دهد که تا یک سال یا شش ماه عوارض صادراتی را تغییر نمی‌دهد و سپس این که اگر صادر کننده‌ای با تغییر زودهنگام عوارض ضرر کرد، ضرر و زیانش را جبران کند. این دو راهکار می‌تواند جلوی آسیب خوردن به صادرات را بگیرد.