به گزارش «نود اقتصادی» طی ۱۱ماهه سال ۱۴۰۰ درمجموع حدود ۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کالاهای غیرنفتی از ایران به کشورهای مختلف صادر شده که بررسی‌ها نشان می‌دهد ۸۷ درصد آن مربوط به صادرات ۱۰ استان بوده است.

این ۱۰ استان شامل هرمزگان، بوشهر، خوزستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، اصفهان، مرکزی و تهران است. 

طبق آمارهای سازمان توسعه تجارت، استان هرمزگان با سهم ۲۵/۴ درصدی از کل صادرات ایران، رتبه اول کشور را در اختیار دارد. بوشهر با سهم ۲۰/۳ درصدی، خوزستان با ۱۴/۴ درصدی، آذربایجان غربی با سهم ۶/۸ درصدیف کرمانشاه با سهم ۶/۳ درصدی، آذربایجان شرقی با ۳/۴ درصد، خراسان رضوی با سهم ۲/۹ درصدی، اصفهان با ۲/۷ درصد، مرکزی با ۲/۵ و استان تهران با سهم ۲/۴ درصدی به ترتیب در رتبه‌های دوم تا دهم قرار دارند. 

با توجه به اینکه اغلب این ۱۰ استان‌، جزء استان‌های مرزی هستند، در نگاه اول به نظر می‌رسد این آمار مربوط به خروجی گمرکی بوده و ربطی به تولیدات همان استان ندارد اما با مدنظر قراردادن این موضوع که حدود ۸۰ درصد از صادرات ایران مربوط به اقلام نفت‌پایه و معدن‌پایه و اقلام مربوط به منابع طبیعی است، به نظر می‌رسد تولیدکنندگان اقلام مذکور رتبه‌های برتر را در صادرات کسب کرده‌اند. 

قابل ذکر است ۱۰ استان انتهایی که شامل استان‌های گلستان، چهار محال و بختیاری، خراسان جنوبی، البرز، اردبیل، سمنان، همدان، خراسان شمالی، لرستان و کهکیلویه و بویر احمد است تنها ۱/۷ درصد از صادرات ایران را در دست دارند.