به گزارش «نود اقتصادی» طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰، درآمد مالیاتی دولت در سال جاری حدود ۳۲۹ هزار و ۸۳۹ میلیارد تومان برآورد شده است که از این مقدار، حدود ۲۷۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به عملکرد سازمان امور مالیاتی و نزدیک به ۵۶ هزار میلیارد تومان آن نیز مربوط به مالیات بر واردات است که رقم آن ازسوی گمرک اعلام می‌شود.

گزارش سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد از رقم ۲۷۴ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در حوزه اختیار این سازمان، یک ماه مانده به پایان سال، بیش از ۱۰۰ درصد آن یعنی معادل ۲۷۷ هزار و ۶۲۹ میلیارد تومان در ۱۱ماهه محقق شده است. 

از نکات جالب درآمد مالیاتی امسال، پیشی گرفتن مالیات سیگار از مالیات بورسی است. طبق این گزارش، در ۱۱ماهه امسال درحالی دولت ۶ هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان از مالیات سیگار درآمد داشته که کل مالیات نقل و انتقال سهام در بازار سرمایه حدود ۵ هزار و ۶۸۱ میلیارد تومان بوده است.

قابل ذکر است گرچه درآمد مالیاتی مربوط به سازمان امور مالیاتی کاملا محقق شده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد از رقم ۵۶ هزار میلیارد تومان مالیات بر واردات که مربوط به حوزه گمرکی می‌شود، پیش‌بینی شده ۲۵ هزار میلیارد تومان آن محقق نخواهد شد. دلیل این موضوع، عدم اجرای حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مبنی بر اصلاح نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی بوده است.