به گزارش «نود اقتصادی»، با وجود پیشگام بودن وزارت اقتصاد در شفاف سازی و انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه این وزارتخانه، اما این مسیر شفاف ساز، با واکنش سرد و بی‌روح برخی دیگر از  وزارتخانه‌های اقتصادی حتی وزارت نفت، در هاله‌ای از ابهام ماند.

از سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد به عنوان نخستین وزیری در این دولت یاد می‌شود که با صدور فرمانی، درهای حیات خلوت شرکت‌های دولتی را به روی شفافیت باز کرد.

از آن زمان تاکنون، انتظار می‌رفت که برخی دیگر از وزارتخانه‌های اقتصادی دولت از جمله وزارت نفت هم به استقبال شفافیت رفته و صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه را که تاکنون هیچگاه منتشر نشده‌اند به معرض نمایش گذارند. هر چند که تاکنون، وزارت نفت راه خاندوزی را در شفاف‌سازی در پیش نگرفت.

از وزارت نفت به عنوان کلیدی ترین وزارتخانه اقتصادی کشور یاد می‌شود که هیچ کسی از تعداد دقیق شرکت‌های تابعه و یا فرعی و در عین حال وضعیت ترازهای مالی آن ، اطلاع دقیقی ندارد. ناگفته نماند که عده‌ای مجموع شرکت‌های تابعه و فرعی وزارت نفت را تا مرز ۲۰۰ شرکت تخمین زده‌‎اند.

به روشنی معلوم نیست که چه تعداد از شرکت‌های تابعه این وزارتخانه سودده یا زیانده هستند و یا اینکه چند شرکت آن دارای اعضای هیات مدیره چند شغله یا حتی در معرض بازنشستگی هستند؟

همه این ابهامات برخاسته از ناشفاف بودن وضعیت صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه وزارت نفت در این سال‌ها بوده که بازار گمانه زنی را پیرامون آن داغ کرده است.

در حال حاضر از ۳۹۰ شرکت دولتی موجود، حدود ۲۴ شرکت زیان‌ده و ۱۸۳ شرکت هم سودده هستند که کل سود آنها ۱۲۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده  است.