«نود اقتصادی»-سجاد راد، صادرکننده و کارآفرین نمونه در زمینه کشت گلخانه‌ای فلفل: در ماه‌های گذشته بارهای فلفل دلمه‌ای صادراتی ایران به روسیه به مرور زمان و به تدریج برگشت خورد و نهایتا در روزهای گذشته منجر به ممنوعیت کامل صادرات فلفل دلمه‌ای ایران به روسیه شد.

در ادامه به سه دلیل احتمالی در رابطه با ممنوعیت صادرات فلفل به روسیه اشاره خواهد شد اما شاید مناسب باشد در این یادداشت کوتاه به نقش صادرکنندگان در ممنوعیت‌های این چنینی هم اشاره کرد.

متأسفانه صادرکنندگان در سالیان گذشته برای صادر کردن محصولات خود تنها روی یک بارار هدف تمرکز کرده‌اند و اینگونه با از دست رفتن این بازار، گلخانه‌ها و کشاورزان کشور به شدت متحمل خسارت می‌شوند. 

صادرکنندگان به تنهایی توانایی پیدا کردن بازارهای جدید هدف را ندارند و با ورود صادرکنندگان قلابی و غیرمتخصص به این حوزه وضعیت ناهنجارتر شده است. برای مثال مشاهده شده فروشندگان فرش و مبل و... پس از راکد شدن بازار کاری خود، بدون هیچ تخصصی به حوزه صادرات محصولات کشاورزی ورود کرده‌اند.

متأسفانه برخلاف بسیاری از کشورها ایران در بازارهای هدف صادراتی خود، اتحادیه‌ صادرکنندگان ندارد و بدون ارزیابی و بررسی، یک محصول بیش از حد نیاز به یک بازار هدف جاری و اینگونه آن بازار اشباع می‌شود. آن هم محصولاتی با ضعیف‌ترین کیفیت و بسته‌بندی.

و اما سه دلیل احتمالی مطرح و اصلی برای ممنوعیت صادرات فلفل دلمه‌ای ایران به روسیه

۱-گفته شده در روزهای گذشته مسئولان کشاورزی کشور روسیه در بخشنامه‌ای به گمرک این کشور اعلام کرده‌اند به دلیل حجم زیاد و غیرمنتظره کشت فلفل دلمه‌ای در مزارع روسیه واردات این محصول نه تنها از ایران بلکه از تمام کشورها به روسیه ممنوع شود. مشخص نیست چرا این خبر در رسانه‌های داخلی بازتابی نداشته است.

۲- گفته شده در ماه‌های گذشته هیئت‌های تجاری از رژیم صهیونیستی به روسیه رفتند و رایزنی کردند تا امسال روسیه بخش زیادی از واردات محصولات کشاورزی خود را تنها از رژیم صهیونیستی انجام دهد.

۳- و دلیل آخر و مطرح‌تری که این روزها در رسانه‌ها بازتاب زیادی داشته است میزان سموم باقی‌مانده بر روی فلفل دلمه‌ای های ایرانی است که از استاندارد کشور روسیه تجاوز می‌کرد و موجب ممنوعیت صادرات شد. البته تا امروز علت تا این اندازه مطرح شدن این دلیل احتمالی در رسانه‌ها مشخص نیست. چون هم‌اکنون شواهدی به دست رسیده است که می‌تواند به کلی این دلیل را ضعیف و یا حتی مردود کند. مثلا در روزهای گذشته مشاهده شده صادرکنندگان ایرانی همان فلفل‌های آلوده به سموم را از طریق یک کشور ثالث وارد بازار مسکو می‌کنند. آن هم بدون اینکه به دلیل وجود بیش از حد سموم از ورود این محصولات به روسیه جلوگیری شود.