با وجود گذشت سه ماه از آغاز به کار رسمی دولت رئیسی، مدیران عامل چند بانک مهم هنوز تغییر نکرده‌اند و این بانک‌ها در تحقق وعده‌های دولت سیزدهم بلاتکلیف هستند.

بانک کشاورزی یکی از این بانک‌هاست که تغییری در آن انجام نشده است. روح الله خدا رحمی از زمان دولت گذشته همچنان به عنوان مدیرعامل این بانک مشغول به کار است. چندی قبل عباس معمارنژاد معاون سابق وزیر اقتصاد در گفتگو با «نود اقتصادی» مدعی شده بود که برای تصدی پست مدیرعاملی بانک کشاورزی با او مذاکره شده است.

با این وجود نقش بانک کشاورزی در حل مشکلات کشاورزان به خصوص در ایام خشکسالی و ضرر و زیان‌های آن‌ها بسیار مهم است. دولت در سفرهای استانی مختلفی که در ماه‌های اخیر انجام داده وعده‌های زیادی برای حل مشکلات کشاورزی نقاط مختلف کشور داده که بانک کشاورزی قطعا نقش مهمی در عمل به این وعده‌ها دارد.

بانک صادرات هم همچنان با تیم مورد نظر دولت قبل اداره می‌شود. حجت اله صیدی در شرایطی همچنان سکان مدیرعاملی این بانک را بر عهده دارد که طبق اعلام سایت بانک صادرات، این بانک تنها با ۴ عضو هیات مدیره اداره می‌شود و تکلیف نفر پنجم باید فورا مشخص شود. 

بانک صنعت و معدن دیگر بانکی است که همچنان مدیرانش در دولت سیزدهم بدون تغییر باقی مانده است. حسین مهری که در سال‌های پایانی دولت گذشته از پست بانک به بانک صنعت و معدن آمد همچنان سکان مدیرعاملی این بانک را بر عهده دارد و مطمئنا تغییر وی می‌تواند بانک صنعت و معدن را بیش از قبل در راستای طرح‌های دولت جدید برای حمایت از بخش تولید و صنعت قرار دهد. 

بانک مسکن بانک مهم دیگری است که تکلیفش در دولت جدید مشخص نشده است. ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۴ از مهم‌ترین وعده‌های رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی است که تحقق آن کمک بیش از پیش بانک مسکن را می‌طلبد.

بعد از فوت ابوالقاسم رحیمی انارکی به دلیل کرونا، محمود شایان در آخرین سال فعالیت دولت قبل، به عنوان مدیرعامل بانک مسکن انتخاب شد. مطمئنا انتخاب فردی هماهنگ با سیاست‌های دولت جدید می‌تواند نقش بانک مسکن را در طرح جهش تولید مسکن پررنگ‌تر کند.

اما بانک توسعه تعاون هم دیگر بانک مهم بلاتکلیف در دولت جدید است. وعده ایجاد ۴ میلیون شغل از مهم‌ترین وعده‌های دولت جدید تا سال ۱۴۰۴ است. مهدی مسکنی معاون وزیر کار در امور تعاون در مصاحبه‌ چند روز قبل خود با «نود اقتصادی» وعده داد تا ۲ میلیون شغل در ۹۷ هزار تعاونی حاضر در کشور ایجاد می‌شود. 

حجت الله عبدالملکی وزیر جدید تعاون هم بخش تعاون را مهم‌ترین بخش در دوره جدید فعالیت وزرات کار دانسته است. با این وجود انتخاب مدیرعامل جدید بانک توسعه تعاون قطعا می‌تواند کمک زیادی به دولت برای عمل به وعده‌هایش کند. حجت الله مهدیان از فروردین ماه ۹۶ و با حکم علی ربیعی وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مدیرعامل بانک توسعه تعاون انتخاب شده بود.

حالا باید دید دولت جدید چه زمانی دست به تغییر در این بانک‌ها خواهد زد تا در عمل به وعده‌هایش شتاب بیشتری ایجاد کند.