اخبار شرکتها-پرویز اوسطی اظهار کرد:‌ ایران کشوری خشک و کم‌آب است اما بحران آب بیش از آن که به کم‌آبی مطرح باشد به نحوه مدیریت منابع آبی در ارتباط است. پس از آنکه علی‌اکبر محرابیان به سمت وزیر نیرو انتخاب شد اعلام کرد که مبنای کار خود را عدالت، شفافیت و قانون قرار داده است می‌توان امیدوار بود که تامین آب کشور در همه استان‌ها روندی عادلانه‌تر به خود گیرد. 

ناظر شورای عالی آب افزود: بخشی از صنایع از جمله صنایع فولادی کشور در مناطقی از استان‌ها مستقر شده و امکان  انتقال و جابجایی نیز ندارند. شرایط کشور به گونه‌ای است که دسترسی به سواحل مختلف در شمال به دریای خزر و جنوب به خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد که باید از ظرفیت آنها بهره جست. 

اوسطی گفت: اکنون در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس آب دریا شیرین‌سازی و نمک‌زدایی می‌شود و به راحتی آب شرب و صنایع این کشورها تنها با دسترسی به آبهای آزاد و شور فراهم است. بنابراین با دسترسی که به آب خزر و خلیج فارس وجود دارد به راحتی می‌توان آب مورد نیاز صنایع و شرب را تامین کرد؛ البته این دسترسی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ با کمک صنایع نیز می‌توان در زمینه سرمایه‌گذاری برای تامین آب صنایع و انتقال آب از خلیج فارس و اب‌های آزاد اقدام‌هایی را انجام داد که در نقاط مختلف از جمله سیستان و بلوچستان آغاز شده و در اصفهان و سایر استان‌ها نیز می‌تواند مورد پیگیری‌های جدی‌تری قرار گیرد. 

ناظر شورای عالی آب عنوان کرد:‌ باید بتوان کمبودهایی که وجود دارد را از محل نمک‌‌زدایی از آب خلیج فارس تامین کرد و در این زمینه باید از ظرفیت صنایع نیز بهره گرفت. 

اوسطی با بیان اینکه بخش مهمی از مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است، تصریح کرد:‌ مطابق برنامه‌ریزی‌ها مقرر است که تا از سال 1395 تا 1404 حدود 400 هزار هکتار سطح زیرکشت صیفی و سبزی که مصرف آب بالا دارند به محیط‌های گلخانه‌ای هدایت کرد که مصرف آب را حدود 10 برابر کاهش داده و میزان تولید محصولات کشاورزی را به نحو قابل توجهی افزایش داده و 200 هزار هکتار از اراضی فضای باز آزاد خواهد شد. 

وی افزود: این برنامه‌ریزی موجب می‌شود تا توسعه کشت گلخانه‌ای بتواند بخشی از مصرف آب کشور را در بخش کشاروزی کاهش داده و فشار را از روی بخش‌های شرب و صنایع بردارد. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ موضوع اب قابل حل است و با برنامه‌ریزی و اجرای دقیق این امیدواری وجود دارد که مشکل آب تمامی مناطق کشور حل شود. 

اوسطی عنوان کرد: در کشورهای همسایه ما 100 میلیارد مترمکعب آب با استفاده از شیرین‌سازی آب دریا به دست می‌آید و ایران نیز می‌تواند مصرف آب صنایع را هم از طریق آب دریا و هم با استفاده از پساب‌ها تامین کند.در حوزه کشاورزی نیز بهره‌وری باید افزایش یابد و حوزه‌های آبخیز به گونه‌ای مدیریت شود که تامین مستمر آب شدنی باشد. 

ناظر شورای عالی آب خاطرنشان کرد: این امیدواری وجود دارد که با نگاه مثبت وزرای جهاد و نیرو و پیگیری‌های مجلس و کمیسیون کشاورزی موضوعات آب کشور به سرانجام مناسبی برسد.