مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان اتفاق مهمی بود که دیشب افتاد.

وی بیان کرد: کشور ترکمنستان گاز قابل ملاحظه‌ای دارد و با توجه به اینکه انتقال گاز ایران از جنوب کشور به شمال اصلا صرفه اقتصادی ندارد ما می‌توانیم گاز استان‌های شمال و شمال شرق کشور را از طریق ترکمنستان تأمین کنیم. 

نخعی افزود: ما دومین ذخایر بزرگ گاز جهان را داریم و می‌توانیم از طریق دیپلماسی گاز به هاب منطقه تبدیل شویم. موضوعی که در دولت قبل مورد بی‌توجهی قرار گرفت ولی کشورهایی که ظرفیتشان بسیار کمتر از ما بود خودشان را تبدیل به محور گاز منطقه کردند. 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: دولت قبل به هیچ وجه عملکرد مناسبی در حوزه دیپلماسی گاز نداشت. قرارداد قدیمی گازی بین ایران و ترکمنستان بر اثر لجبازی کودکانه دولت قبل بهم خورد چرا که اساسا آقای زنگنه و همکارانشان تفکر و نگاه غرب را داشتند و به همکاری‌های منطقه‌ای بی اعتقاد بودند. وزیر نفت سابق با عدم احیای قرارداد همکاری گازی میان ایران و ترکمنستان به کشور لطمه‌های بزرگی زد. 

وی افزود: زنگنه می‌خواست به هر قیمت فقط نیروگاه‌ها را سرپا نگه دارد و چون گاز کم بود مجبور شدیم از سوخت مایع استفاده کنیم و به این ترتیب علاوه بر آلودگی شدید، ذخایر ارزی و گرانبهای نفت را که می‌توانستیم صادر کنیم از بین بردیم. کمیسیون انرژی به زودی و با جدیت وارد مرحله تحقیق و تفحص از وزارت نفت دولت قبل در ماجرای قرارداد گازی ایران و ترکمنستان خواهد شد.