واردات بی‌رویه پارچه و قاچاق رسمی آن از مبادی قانونی کشور در سال‌های اخیر یکی از معضلات صنعت نساجی در کشور بوده است که واحدهای تولیدی بسیاری را تعطیل و نیمه تعطیل کرده است، پیشنهاد کارشناسی شده گمرکات تخصصی نساجی برای کنترل و نظارت بر حجم و کیفیت ورود و خروج پارچه یکی از دغدغه‌های سال‌های اخیر تولیدکنندگان و سیاستگذاران این حوزه بوده است که حالا بعد از سال‌ها محقق شده است.

به گزارش «نود اقتصادی»، طی ابلاغ اخیر اداره کل دفتر واردات، سازمان گمرک کشور موظف شده است تا با راه اندازی گمرکات تخصصی ترخیص پارچه مدیریت و کنترل و نظارت بیشتری را مبنی بر واردات پارچه به کشور داشته باشد.

بر اساس این بخشنامه صرفا گمرکات بوشهر، شهید رجایی، آبادان، چابهار، زاهدان، خوی، تهران، غرب تهران، جلفا و کیش امکان ثبت و ترخیص واردات پارچه کشور را دارا هستند و گمرکات دیگر و مناطق آزاد اجازه ترخیص نخواهند داشت.

سال گذشته خبر قاچاق رسمی پارچه رومبلی با تغییر کد تعرفه و عدم پرداخت کامل هزینه‌های مالیات و عوارض گمرکی از سوی واردکنندگان یکی از خبرهای داغ کشور بود که اقدام اخیر می‌تواند کنترل و نظارت بر واردات منسوجات را بالا ببرد.

گفتنی است در سال‌های اخیر همواره نقدهای جدی در کارکرد درست مناطق آزاد مطرح بوده است که طبق این طرح جدید آنها از ساختار امکان واردات منسوجات خارج شده‌اند و این قدمی رو به جلو برای مدیریت بیشتر واردات این حوزه به حساب می‌آید.