اخبار شرکتها-شاید شما هم در این چند روز صحبت­های زیادی درباره بورس از اطرافیان شنیده باشید. افراد زیادی هستند که با سرمایه گذاری در بازار بورس و با کمترین زحمت درآمد زیادی کسب می­کنند.

اما توجه داشته باشد که این افراد ابتدا آموزش صفر تا صد بورس را گذراندند و کاملا بر بورس مسلط شده­اند و بعد یادگیری این حوزه، برای درآمد زایی از آن اقدام کرده­اند و موفق نیز شده­اند.


اگر شما بدون دانش قبلی و بدون یادگیری بورس وارد این حوزه شوید و سرمایه گذاری کنید به احتمال زیادی شکست خواهد خورد و سرمایه خود را از دست خواهد داد. به همین دلیل باید در ابتدا به خوبی بر روی این حوزه مسلط شوید و بعد برای درآمد زایی اقدام کنید.

ما قصد داریم در این مقاله برای شما آموزش صفر تا صد بورس را ارائه دهیم و شما را با کامل­ترین پکیج در این حوزه آشنا کنیم. با سایت پارسیان بورس همراه باشید.

بورس چیست؟

در واقع بورس یک بازار سرمایه گذاری و یا خرید فروش است که در فضای حقیقی انجام نمی­شود و در بستر اینترنت قرار دارد. مسلما خرید و فروش با منتقل شدن دارایی­ها بین چند نفر انجام می­شود. در بورس این دارایی ها هم می­تواند واقعی باشد و هم می­تواند مالی باشد.

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که دارایی­های واقعی و مالی چه فرقی با هم دارند؟ برای جواب به این سوال باید بگوییم که دارایی­های واقعی دارایی­هایی هستند که وجود حقیقی و فیزیکی دارند مانند ملک و ماشین و... ولی دارایی­های مالی کمی متفاوت هستند. دارایی­های مالی می­تواند اسنادی مانند اوراق مشارکت و یا سهام باشند.

انواع بورس

 همانطور که می­دانید بورس انواع مختلفی دارد که به سه دسته و یا گروه کلی تقسیم بندی می­شوند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع بورس آشنا شوید.

بورس کالا:

شاید خودتان هم با شنیدن نام این بورس پی برده باشید که در این بورس همانطور که از نامش پیداست معامله کالا انجام می­گیرد. کالا­هایی که معامله می­شوند کالاهایی مانند فلزات، مواد اولیه مانند نفت، پنبه، برنج و... هستند. یکی از ویژگی­های این بورس نظارت نهاد­های ناظر است که بر طبق قوانین و مقررات عمل می­کنند.

بورس ارز:

بورس ارز یا foreign exchange که به اختصار forex گفته می­شود یکی از معروف­ترین بازار­های بورس جهانی است. بورس ارز نیز یکی از بازار­های بورسی بسیار قدرتمند است. از نظر گردش مالی، بورس ارز بزرگ­ترین بورس است. برای ورود به این بازار شما باید حتما بطور کامل بورس ارز را یاد گرفته باشید تا بتوانید سرمایه گذاری صحیحی انجام دهید.

اوراق بهادار:

اوراق بهادار سند­ها و ورقه­هایی هستند که ارزش مالی دارند و صاحبان آنها می­توانند آنها را خرید و فروش کنند. اوراق بهادار نیز انواع مختلفی مانند اوراق سهام، اوراق مشتقه، اوراق بدهی و.. دارد که برای آشنایی بیشتر با اوراق بهادار می­توانید به سایت پارسیان بورس مراجعه کنید.

تاریخچه بورس

هلند اولین کشوری است که بازار بورس را تاسیس کرد. اولین بازار بورس در شهر آمستردام هلند در قرن هفدهم تاسیس شد. امروزه کشور­های زیادی وجود دارد که بازار­های بورس مشخصی دارند.

کشور ما نیز دارای بورس مشخصی است. تاریخچه بورس در کشور ما به سال 1351 شمسی برمی­گردد. در آن زمان شخصی به نام ران لوترفلد از بلژیک پیشنهاد تاسیس بورس را به کشور ما داد اما بخاطر دلایل مشخصی مانند وقوع جنگ­های مختلف، انجام این کار به تاخیر افتاد. اما بالاخره در سال 1345 تاسیس بورس اوراق بهادار در مجلس تصویب شد و این طرح اجرا شد.

خب وقت آن است که بیشتر با بورس و اصطلاحات کاربردی در این حوزه آشنا شوید. پس با ما همراه باشید.

اصطلاحات مهم و کاربردی در بورس

بورس اصطلاحات مهم و کاربردی زیادی دارد که اگر برای بار اول بشنوید کمی برایتان عجیب خواهد بود. شما برای اینکه بتوانید در بورس فعالیت کنید باید این اصطلاحات را بخوبی یاد بگیرید تا با شنیدنشان گیج نشوید.


شاخص بورس چیست؟

شاید شما هم تابحال در روزنامه و یا اخبار شنیده باشید که مثلا شاخص بورس امروز با 100 واحد رشد همراه بوده است. خب این جمله یعنی چی؟

شاخص معیاری برای ارزیابی کیفی بورس است. شاخص­ها برای تعیین و ارائه وضعیت بورس هستند. برای بدست آوردن شاخص، یک سال را انتخاب می­کنند و سپس ارزش جاری را بر ارزش آن سال تقسیم می­کنند. عدد بدست آمده را در 100 ضرب می­کنند و شاخص بدست می­آید. شاخص­های بورس انواع متفاوتی دارد که اگر علاقه­مند به یادگیری آنها هستید به سایت پارسیان بورس مراجعه کنید.

کد بورسی یعنی چی؟

کد بورسی و یا همان کد معاملاتی چیزی است که شما برای ورود به بازار بورس قطعا به آن نیاز دارید. این کد مانند کد ملی شما است و شما با این کد در بازار بورس مورد نظر شناسایی می­شوید. 3 حرف که حروف اول نام و نام خانوادگی شما هستند و 5 عدد اجزای کد بورسی شما را تشکیل می­دهند. شما می­توانید کد بورسی خود را از کارگزاری­ها دریافت کنید.

نماد معاملاتی چیست؟

هر شرکتی که در بورس قرار دارد یک نماد اختصاری دارد. هر نماد از چند حرف تشکیل می­شود که حرف اول آن به صنعت آن شرکت مربوط می­شود و بقیه حرف­ها نیز خلاصه نام آن شرکت می­باشد. برای مثال نماد دالبر برای شرکت البرز دارو است. اگر توجه کنید می­بینید که حرف "د" در اول این نماد نشانه صنعت داروسازی و بقیه حروف خلاصه نام شرکت است.

تالار بورس چیست؟

محل معامله کردن سهام توسط کارگزاران را تالار بورس می­گویند. جالب است بدانید که این تالار دو بخش اصلی و فرعی دارد. شرکت­هایی که توانسته باشند طبق قوانین تالار بورس فعالیت کنند در بخش اصلی قرار دارند. اما شرکت­هایی که در بخش فرعی قرار دارند شرکت­هایی هستند که بصورت آزمایشی وارد تالار بورس می­شوند و اگر بتوانند طبق قوانین عمل کنند وارد بخش اصلی خواهند شد.

تابلوخوانی چیست؟

یکی از مهم­ترین مهارت­هایی که شما برای موفقیت در بازار بورس لازم دارید تابلوخوانی است. تابلوخوانی به معنی بررسی یک سهم از نظر تعداد معاملات، میزان خرید و فروش، حجم سفارش­ها و... است. قطعا برای اینکه بتوانید در بازار بورس خرید و فروش انجام دهید به تابلوخوانی نیاز پیدا خواهید کرد.

دامنه نوسان یعنی چی؟

اگر خواسته باشیم بطور ساده بگوییم، به حداکثر میزان کاهش و افزایش قیمت روزانه یک سهم، دامنه نوسان آن سهم می­گویند. بگذارید مثالی برایتان بزنیم تا بهتر متوجه معنی این اصطلاح بشوید.

تصور کنید که دامنه نوسان یک سهم در حال حاضر 10 درصد است. یعنی در ابتدای روز این سهم حداکثر می­تواند 10 درصد کاهش و یا افزایش قیمت داشته باشد. مثلا اگر قیمت این سهم در ابتدای روز 500 تومان باشد امکان دارد تا 600 تومان افزایش و تا 400 تومان کاهش داشته باشد. یکی از مزیت­های دامنه نوسان این است که شما با ضرر زیاد و ناگهانی روبرو نخواهید شد و نگران از دست دادن بخش زیادی از سرمایه­تان نمی­شوید.

اصطلاحات زیادی وجود دارد اما اینها مهم­ترین اصطلاحاتی هستند که شما برای ورود به بازار بورس نیاز دارید. سعی کنید بخوبی این اصطلاحات را یاد بگیرید.

چگونه در بازار بورس موفق عمل کنید؟

برای اینکه بتوانید در بازار بورس از معاملات خود سود خوبی کسب کنید باید چند تحلیل بسیار مهم را یاد بگیرید و از آنها استفاده کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با این تحلیل­ها بیشتر آشنا شوید.

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی

این تحلیل به بررسی ارزش ذاتی یک سهام و یا ارز­های دیجیتال می­پردازد. در این تحلیل همه عوامل که ممکن است در آینده در قیمت یک سهم تاثیر گذار باشد مهم است و باید بررسی شود. این تحلیل به شما کمک می­کند تا بفهمید که قیمت حال حاضر یک سهم و یا یک ارز دیجیتال واقعا به اندازه ارزش ذاتی شرکتش است و یا نه قیمتش خیلی بالاتر از قیمت منصفانه است. با یادگیری دقیق این تحلیل می­توانید یک سرمایه گذاری مطمئن را تجربه کنید و با هدف­های درستی که تعیین می­کنید به موفقیت بیشتری برسید.

تحلیل تکنیکال

این تحلیل به نمودار­های تغییر قیمت هر سهم و یا ارز دیجیتال مربوط می­شود که بسیار مهم است. شما با یادگیری این تحلیل به نمودار­های هر سهم مسلط می­شوید و می­توانید تغییرات قیمتی را پیش بینی کنید. هدف اصلی این تحلیل پیش بینی رشد و افت بازار­های بورسی توسط بررسی نمودار­ها است.

 با تحلیل فاندامنتال شما ارزش ذاتی شرکت را بررسی خواهید کرد و با تحلیل تکنیکال آینده سهام را بررسی می­کنید. یادگیری و استفاده این دو تحلیل در کنار هم می­تواند شما را به سود بزرگی برساند.

همانطور که گفته شد شما برای موفقیت در بازار­های بورس نیاز دارید تا این دو تحلیل را یاد بگیرید و استفاده کنید. برای یادگیری اینکه چطور این دو تحلیل را انجام دهید و چگونه در بازار­های مالی فعالیت کنید می­توانید به وبسایت پارسیان بورس مراجعه کنید و از بهترین پکیج­های آموزش صفر تا صد بورس بهرمند شوید.

کلام پایانی

آموزش صفر تا صد بورس نامی است که ما برای این مقاله انتخاب کردیم تا شما را کمی با بورس آشنا کنیم. اطلاعات زیادی درمورد بورس وجود دارد که برای یادگیری حتما باید به وبسایت پارسیان بورس مراجعه کنید تا بهترین اساتید به شما آموزش دهند. از همراهی شما متشکریم.