به گزارش «نود اقتصادی»،‌ یکی از مشکلاتی که برخی از صاحبان کسب و کار در انجام معامله از طریق چک با آن مواجه هستند، عدم دسترسی به گوشی هوشمند و اینترنت جهت ثبت و تائید چک در سامانه صیاد بانک مرکزی است. بنابراین لازم است تا در جهت حل مشکل این دسته از افراد، راهکاری اندیشیده شود.

از این رو، راهکاری مورد تائید کارشناسان بانکی، نمایندگان مردم و مسئولین بانک مرکزی، ارائه خدمات ثبت، تائید و انتقال چک از طریق خودپرداز و پیامک است.

با توجه به اهمیت مسئله، علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در مورد اتصال خودپردازها به سامانه صیاد بیان کرد: این اقدام برای صاحبان کسب و کار که در مناطق محروم فعالیت دارند می‌تواند گشایش ایجاد کند. وظیفه بانک مرکزی است که برای این دسته از افراد نیز راهکاری در نظر داشته باشد. امکان ثبت و تائید چک از طریق پیامک نیز می‌تواند در این جهت مفید باشد.

به تازگی خبرگزاری ایلنا به نقل از مسئولین بانک مرکزی، از اتصال خودپرداز به سامانه صیاد بانک مرکزی جهت تسهیل صدور چک برای افرادی که به گوشی هوشمند دسترسی ندارند، خبر داده است.

بنابراین طبق آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، برخی از بانک‌های بزرگ کشور نهایتا تا نیمه شهریور ماه سرویس‌های مربوط به چک‌های صیادی را بر روی خودپردازهای خود ارائه خواهند کرد و سایر بانک‌ها نیز به تدریج تا پایان تابستان به این زنجیره می‌پیوندند.

البته پیش­تر از این نیز، روابط عمومی بانک مرکزی در مورد استفاده از پیامک برای ثبت و تائید چک بیان کرده بود که به زودی خدمات ثبت، تائید، انتقال و استعلام چک به صورت پیامکی و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات، از طریق سرشماره 4040701701 به مشتریان فاقد گوشی هوشمند ارائه خواهد شد. بنابراین باید دید که این قول­های بانک مرکزی چه زمانی عملی شده و در اختیار مردم قرار می­گیرد.


کاهش مراجعه به بانک از طریق ثبت چک به وسیله خودپرداز و پیامک

اهمیت این مسئله در آن است که با توجه به شیوع کرونا در کشور، لازم است تا از حضور مردم در مکان­های شلوغ، از جمله بانک­ها جلوگیری شود. این کار تنها از طریق ارائه خدمات غیرحضوری ممکن خواهد بود.

هم­ اکنون، چون برخی از صاحبان کسب و کار به گوشی هوشمند دسترسی ندارند، برای ثبت و تائید چک به بانک­ها مراجعه می­کنند و همین مراجعه آن­ها موجب ازدحام جمعیت در بانک­ها می­شود که می­تواند سلامتی آن­ها را نیز به خطر بیاندازد.

از طرف دیگر، چون ممکن است دسترسی به بانک­ها به خصوص در مناطق محروم کشور به آسانی صورت نگیرد، بنابراین ارائه خدمات ثبت، تائید و انتقال چک از طریق سامانه­های پیامکی و خودپردازها اهمیت پیدا می­کند.