به گزارش «نود اقتصادی»، سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صمت در جلسه علنی امروز مجلس در دفاع از برنامه هایش گفت: ایران در سال ۱۴۰۴ باید چنین ویژگی هایی داشته باشد، دست یافته به جایگاه اول علمی، اقتصادی و فرهنگی در سطح منطقه آسیای جنوب غربی، با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پر شتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی سطع درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل. ما برای تحقق این چشم انداز وظیفه سنگینی داریم، باید عقب ماندگی ها را جبران کنیم و یا با تمرکز بر تحقق تمدن نوین اسلامی ملت ایران را به عرش برسانیم که تنها راه و موثرترین راه تعالی مردم ایران تحقق تمدن نوین اسلامی می باشد.

وی بیان کرد: بخش‌ها و وظایف وزارت صمت بسیار گسترده است. ۹ موضوع دغدغه همه ماست، تنظیم بازار؛ شاهد آشفتگی های زیادی در بازار هستیم، چرا اینگونه است؟ دولت کجا است؟ اگر دولت قوت داشته باشد نباید اجازه به ادامه این وضع دهد.

فاطمی امین گفت: تورم بیماری مزمن اقتصاد ما می‌باشد که درمان آن ۳ سال زمان می‌خواهد و در دولت سیزدهم به رفع آن تاکید داریم، نقدینگی، تولید و نرخ ارز در این حوزه اهمیت فراوانی دارد، باید برای کاهش و رفع تورم به این سه حوزه توجه کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه سامانه جامع تجارت عملیاتی نشد، تا پایان سال این سامانه را عملیاتی می کنیم تا در کنترل بازار، جلوگیری از قاچاق و پیشگیری از مفاسد موثر عمل کند و اما دغدغه دیگر تولید است. ما مطالبات رهبری را در این حوزه محقق می کنیم و به تامین مواد اولیه و رفع موانع برای تا پایان سال تاکید داریم.

وزیر پیشنهادی صمت افزود: با اجرایی کردن سامانه جامع تجارت و با تمرکز بر تولید و تعادل بخشی بازار ارز می توانیم به زودی با کنترل بازار، قیمت سیمان را به قبل زمان قطعی های برق بازگردانیم که البته همکاری ویژه مجلس را هم‌ می طلبد. ساختن ایران کار مشترک همه ما است.

فاطمی امین افزود: همه شما در حوزه انتخابیه خود شاهد تعطیلی واحد تولیدی هستید، دولت نباید بنگاه داری کند ولی موظف است بازار سازی کند که  اگر اینجانب رای اعتماد اخذ کنم خود را شریک تمامی واحدهای تولیدی فرض می کنم نه رقیب، اگر بخش خصوصی موفق باشد دولت نیز موفق است، تاکید ما بر حمایت بخش خصوصی می باشد.

وی گفت: هر سه ماه گزارش کار به مجلس ارائه خواهیم کرد. باید بازارهای خارجی و داخلی را از طریق تجمیع تقاضا و هم افزایی بین بنگاه‌ها مورد توجه قرار داده و فضای کسب و کار را بهیود ببخشیم،

فاطمی امین افزود: یکی از پروژه‌ها که تا پایان سال عملیاتی می شود سامانه مجوزها می‌باشد که تصمیم های خلق الساعه را رفع و امضاهای طلایی را از بین خواهد برد، سال آینده شاهد بسته های سرمایه گذاری نیز خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: توان بازدارندگی دفاعی ما تا کنون برایمان تولید قدرت کرده است. ما باید در بخش اقتصاد در زمین جهانی تولید قدرت کنیم. اگر روابط اقتصادی ما با سایر کشورها تقویت شود، پیشران قدرت سیاسی و فرهنگی کشور خواهد بود.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: اقتصاد ایران باید بزرگتر از مرزهایش باشد. بنده سالیانی روی صادرات تمرکز داشتم. ۵ میلیارد دلاری در برنامه آمده است با همین شرایط فعلی ممکن است. فرض ما این است تحریم‌ها برداشته نمی‌شود، البته برداشته شدن تحریم‌ها گشایش‌هایی را حاصل خواهد کرد اما ما با در نظر گرفتن تحریم‌ها برنامه ریزی کرده‌ایم.

وی بیان کرد: معدن می‌تواند جای نفت را بگیرد. ما در اکثر نقاط کشور، معدن داریم. این یعنی اگر معادن را توسعه دهیم، توسعه متوازن خواهیم داشت. چرا ۵ هزار معدن ما باید تعطیل باشد؟ اگر نگران خام فروشی هستیم باید روی فرآوری تمرکز کنیم.

فاطمی امین افزود: خودرو دغدغه همه ماست. برای این حوزه یک برنامه ۶ ماهه و یک برنامه ۲ ساله ارائه کردیم. با اجرای برنامه ۲ ساله ، ۳ یا ۴ ساله دیگر صنعت خودروی ما، افتخار ملی خواهد بود. مشکل ما در حوزه خودرو فنی نیست.

وزیر پیشنهادی صمت بیان کرد: مشکلات ما مشخص است: عدم رقابتی بودن این صنعت، تولید کم و ساختارهای مدیریتی. میزان خودروی تولید ما کم است و اقتصادی نیست. از طرف دیگر دولت نباید بنگاه دار این حوزه باشد. من اگر وزیر شوم، مایل نیستم مدیرعاملان شرکت‌های خودرو سازی را تعیین کنم بلکه در یک دوره گذار اینها را به سهام داران واگذار خواهیم کرد.