به گزارش «نود اقتصادی»، طی چند روز گذشته حدس و گمان‌های زیادی درباره وزرای پیشنهادی دولت حجت‌الاسلام رئیسی سر زبان‌ها افتاده است، اما یکی از افراد ثابت در این لیست‌ها، محمدعلی زلفی‌گل استاد، دبیر انجمن شیمی، دانشمند برگزیده بین‌المللی و رئیس سابق دانشگاه بوعلی سینا همدان است که به عقیده بسیاری به عنوان وزیر علوم پیشنهاد می‌شود.

زندگینامه محمدعلی زلفی‌گل؛ وزیر احتمالی علوم، تحقیقات و فناوری

محمدعلی زلفی‌گل سال ۱۳۴۵ در روستای صالح آباد از حومه شهرستان آشتیان (استان مرکزی) متولد شد. مدارک کارشناسی را در سال ۱۳۶۹ از دانشگاه اراک، کارشناسی ارشد را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه صنعتی اصفهان و دکترای خود را در سال ۱۳۷۶ از دانشگاه شیراز اخذ کرد.

محمدعلی زلفی‌گل سال ۱۳۷۱ در نهمین گردهمایی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای داخل و خارج از کشور در دانشگاه فردوسی (مشهد مقدس) شرکت کرد و با ارائه مقاله علمی مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد خود رتبه اول را در بخش علوم پایه کسب کرد.

زلفی‌گل در مقطع دکترا نیز به عنوان دانشجوی دکترای نمونه دانشگاه شیراز انتخاب شده و مورد تقدیر قرار گرفت بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی دکترا، در دانشگاه بوعلی سینا به عنوان استادیار مشغول به تدریس و تحقیق شد.

افتخارات محمدعلی زلفی‌گل؛ وزیر احتمالی علوم، تحقیقات و فناوری

مرتبه علمی زلفی‌گل به ترتیب در سال‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۴ به رتبه‌های علمی دانشیاری و استادی ارتقا یافت. از سوی انجمن شیمی ایران به عنوان شیمیدان برجسته زیر ۴۰ سال کشور در گرایش شیمی آلی، انتخاب و جایزه دکتر ارشیا آزاد به وی اهدا شد.

از سال ۱۳۸۳ نام وی در لیست یک درصد دانشمندان پر استناد رشته شیمی جهان، در پایگاه اطلاعات و آمار علمی ISI قرار گرفته و مورد تقدیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری واقع شد.

انجمن شیمی ایران در سال ۱۳۹۲ وی را به عنوان شیمیدان برجسته گرایش شیمی آلی کشور انتخاب کرده و مورد تقدیر قرار داد.

محمدعلی زلفی‌گل سال‌های متعدد پژوهشگر برتر دانشگاه، استان همدان و همچنین ۹ سال متوالی استاد برتر آموزشی گروه شیمی آلی دانشگاه بوعلی سینا را در کارنامه علمی خود دارد.

کسب رتبه اول پژوهش‌های بنیادی در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی، اخذ جایزه از سازمان کنفرانس اسلامی (COMSTEC) و دریافت نشان درجه دو ملی پژوهش از ریاست جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۰ از دیگر افتخارات علمی کسب شده توسط وی است همچنین در سال ۱۳۹۴ به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شد و در همین سال جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان کشور را نیز دریافت کرد.

جهت‌گیری سیاسی محمدعلی زلفی‌گل؛ وزیر احتمالی علوم، تحقیقات و فناوری

زلفی‌گل در جنگ تحمیلی دچار عارضه شیمیایی شد. وی که از لحاظ سیاسی اصولگرای میانه‌رو به حساب می‌آید و به اعتقاد بسیاری از سیاسیون در دولت سیزدهم مسئولیتی همچون وزارت علوم را بر عهده خواهد گرفت.

کارنامه علمی محمدعلی زلفی‌گل؛ وزیر احتمالی علوم، تحقیقات و فناوری

ایندکس اچ (H-Index) محمدعلی زلفی‌گل ۵۵ است. تعداد ارجاعات به مقالات بین‌المللی وی بالغ بر ۱۳ هزار و ۷۰۰ مورد است.

وی تاکنون در چاپ بیش از ۵۳۰ مقاله در مجله‌های بین المللی تحت نمایه ISI مشارکت جدی داشته که اکثر این مقالات در سمینارها و همایش‌های علمی ملی و فراملی نیز ارائه شده است. وی تجربیات علمی خود را در کتابی با عنوان "مبانی سنتز ترکیبات آلی با نگرشی نوین" تدوین و تألیف نموده که این کتاب تا کنون چهار بار تجدید چاپ شده و به عنوان تنها منبع فارسی در سرفصل رشته‌های شیمی و شیمی آلی مورد تأیید شورای برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کشور از سال ۱۳۹۴ معرفی شده است.

زلفی‌گل از سال ۲۰۱۸ به عنوان ادیتور مجله بین المللی انجمن شیمی ایران که توسط انتشارات اشپرینگر منتشر می‌شود منصوب شد. همچنین عضو هیئت تحریریه چندین مجله علمی داخلی، خارجی و بنیاد ملی نخبگان کشور است.

زلفی‌گل در زمینه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی هم قلم زده است که تا کنون ۲۰ مقاله فارسی در زمینه‌های علم سنجی، سیاست گذاری علم، پژوهش و فرهنگ از او منتشر شده که این مقالات به همراه برخی از نقطه نظرات ایشان در کتابی به نام "دانش برای دانایی" به چاپ رسیده است. وی مجری و همکار ۲۰ طرح تحقیقاتی دانشگاهی و ملی نیز بوده است.