به گزارش‌ «نود اقتصادی»، بانک مسکن به عنوان بانک عامل پرداخت تسهیلات خرید مسکن و وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی ساماندهی بازار مسکن خواستار افزایش وام‌خرید مسکن هستند و تقاضای افزایش وام را به شورای پول و اعتبار ارائه داده اند. بر اساس آنچه طی روزهای اخیر در رسانه هایی همچون دنیای اقتصاد منتشر شده است بسته افزایش ۱۰۰ درصدی وام‎‌خرید مسکن توسط سیاستگذاران پولی کشور یعنی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در حال بررسی است.

محاسبه میزان افزایش تسهیلات خرید خانه با تصویب طرح جدید

چنانچه این بسته تصویب شود وام خرید خانه در تهران برای زوجین به ۴۴۰ میلیون و برای افراد مجرد به ۲۴۰ میلیون تومان افزایش می یابد. توضیح این که در صورت تصویب این طرح رقم تسهیلات خرید مسکن افراد مجرد و زوج ها در تهران به ترتیب ۲۰۰ و ۴۰۰ میلیون تومان خواهد شد که به‌همراه وام ۴۰ میلیونی جعاله، رقم کل تسهیلات به رقم ۲۴۰ و ۴۴۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

نکته دیگر این که در سایر شهرها نیز وام‌خرید مسکن در ۳۰ مرکز استان کشور در حال حاضر برابر با ۸۰ میلیون تومان است و اگر بسته افزایش ۱۰۰ درصدی وام مسکن تصویب شود، این تسهیلات در ۳۰ شهر مرکز استان کشور نیز به ۱۶۰ میلیون تومان می رسد.

اقساط وام جدید چقدر خواهد بود؟

تا اینجای کار وضعیت وام خرید مسکن را بعد از تصویب طرح افزایش تسهیلات خرید خانه بررسی کردیم اما نکته مهم این که این تسهیلات حتی اگر تصویب شود نیز برای بسیاری از اقشار کارآمدی لازم را ندارد چرا که پرداخت اقساط این وام در استطاعت بسیاری از متقاضیان فاقد مسکن و مستاجران نیست.

برای مثال طبق آنچه دنیای اقتصاد محاسبه کرده در حال حاضر قسط های وام ۸۰میلیونی خرید مسکن در ۳۰ مرکز استان  برای وام‌گیرنده‌ها ماهانه رقمی حدود یک میلیون و۳۰۰ هزار تومان است که در صورت دو برابر شدن سقف وام خرید مسکن این میزان به ۲ میلیون و۷۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

پرداخت چنین اقساط سنگینی برای بسیاری از خانوارها در شهرهای مرکز استان امکان پذیر نیست.

روزنامه شرق نیز درباره این وام نوشته است؛ در صورت ۴۴۰ میلیون تومانی شدن وام‌خرید مسکن، زوجین می‌توانند در تهران تا حدود ۱۰ درصد از قیمت ملک را با کمک تسهیلات مسکن تهیه کنند؛ این رقم، معادل حدود ۱۵ متر از یک واحد مسکونی است. ضمن اینکه رقم اقساط این تسهیلات در‌صورتی‌که مدت‌زمان بازپرداخت آن همچنان ۱۲‌ساله و با نرخ سود ۱۷.۵ درصد باشد، بیش از شش‌میلیون‌و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.

ناگفته پیداست که پرداخت اقساط چنین وامی در استطاعت بسیاری از افراد و خانوارهای فاقد مسکن نیست.

منبع: کاماپرس