به گزارش «نود اقتصادی»،‌ فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با وجود ثبات نسبی، اما بازار سرمایه تحت تاثیر چند ریسک اساسی قرار دارد. اولین ریسک، توقف عرضه سهام مستقیم عدالت از حدود ۴۰ روز پیش است که سبب انباشت تقاضای فروش شده است که می‌تواند به فشار فروش سنگین در نمادهای شاخص ساز منجر شود. از سوی دیگر، وضع دستورالعمل‌های قیمت گذاری در محصولات مختلف و تغییرات قیمت گذاری سبب کاهش اعتماد سرمایه گذاران به بازار شده است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر، چشم انداز قیمت دلار شفاف نیست و بانک مرکزی سیاست مشخصی در مورد برنامه مدیریت قیمت دلار اعلام نمی‌کند. این موضوع سبب ابهام در عمده بخش‌های اقتصادی و از جمله بازار بورس شده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: دلار از اوج خود بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته است و در عین حال، قیمت‌های تا ۲۰ درصد پایین تر از قیمت‌های فعلی را نیز به خود دیده است.

فرهنگ حسینی گفت: برنامه دولت برای فروش سهام در سال آینده و حجم قابل توجه عرضه‌ها ریسک دیگری به بازار تحمیل نموده است. در دومین عرضه صندوق قابل معامله بورسی(پالایش یکم یا دارا دوم) ETF دولت شاهد زیان بیش از ۲۰ درصدی سرمایه‌گذاران از روز بازگشایی هستیم. این موضوع سبب جو نگرانی در میان سهامداران و سرمایه گذاران تازه وارد و عمدتا خرد شده است.