به گزارش «نود اقتصادی»، سعید معین مدیر کل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات از ورود ملخ‌های صحرایی از سمت کویت خبر داد و گفت: از اواخر هفته گذشته با وجود بارندگی‌های شدید در خوزستان و بوشهر و باد شدید در شمال غرب عربستان، دسته‌ای ملخ از کویت همراه با باد قطری به سمت کشور ما منتقل شدند.

او افزود: مقداری از ملخ‌ها به ماهشهر و خوزستان و مقداری به گناوه وارد شده‌اند، اما تراکم ورود دسته جات ملخ بالا نیست و تنها با باد و باران‌ به داخل کشور ما‌ منتقل شدند، هر چند در صورت تراکم بالا هم مشکلی نداریم.

معین ادامه داد: با قطع بارندگی‌ها پس از بررسی از باغات و مزارع، مبارزه با دسته جات جدید را شروع خواهیم کرد.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی بیان کرد: در هفته اول آبان در منطقه بشاگرد استان هرمزگان، ۴۴ هکتار مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی صورت گرفت.

به گفته معین، با توجه به باد شدید باران زا ملخ‌ها از سمت کویت وارد استان خوزستان و بوشهر شدند، هر چند تا الان مبارزه‌ای نداشتیم، اما ممکن است ورود دسته جات ادامه پیدا کند یا قطع شود.

مدیر کل مبارزه با آفات عمومی و همگانی با بیان اینکه از لحاظ اعتبار و امکانات در شرایط مناسبی قرار داریم، گفت: تاکنون ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به استان‌ها تزریق شده است و ۵ میلیارد تومان دیگر شروع به تزریق خواهیم کرد که تا پایان هفته و اوایل هفته آینده به دست استان‌ها می‌رسد‌ که با این وجود برای خرید سم، سم پاش و هزینه‌های مربوط مشکل اعتبار نداریم.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: در شرایط نرمال از اواخر دی و اوایل بهمن حمله اصلی و سراسری از شبه جزیره عربستان به سمت ایران آغاز می‌شود، بدین منظور آمادگی‌های لازم از نظر امکانات، سم پاش، هواپیما و آموزش انجام شده است.

او با بیان اینکه مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی به یک‌میلیون هکتار می‌رسد، گفت: در مبارزه ملخ صحرایی عدم قطعیت داریم چرا که هجوم ملخ به شدت باد بستگی دارد به طوری که اگر شدت باد کم باشد، جمعیت کمتر و با افزایش شدت باد جمعیت قابل توجهی به کشور منتقل می‌شود.

مدیر کل مبارزه با آفات عمومی در پایان با بیان اینکه سال گذشته در اسفند حمله سراسری ملخ صحرایی آغاز شد، تصریح کرد: با توجه به افزایش ۱ تا ۲ درجه‌ای دما در شبه جزیره عربستان و شرق آفریقا، امسال شرایط زودتر آغاز می‌شود و هم اکنون همه امکانات برای مبارزه کفاف می‌دهد.

منبع:باشگاه خبرنگاران