به گزارش «نود اقتصادی»، هادی حق‌شناس، تحلیلگر مسائل اقتصادی و استاندار گلستان اظهار داشت: در اینکه ما تورم دورقمی داریم و این تورم اثر مستحکم منفی بر روی دهک‌های پایین و کم‌درآمد دارد و قدرت خرید آنها را کاهش می‌دهد، تردیدی وجود ندارد. به‌ویژه اثر مخرب آن بر دهک‌های پایین زمانی است که در سه سال گذشته هم وضعیت به مراتب بدتری حاکم بوده است.

وی بیان کرد: به عبارت دقیق‌تر از سال ۹۵ و ۹۶ تاکنون که تورم دو رقمی داشتیم (حدود سه چهار سال متوالی) شاهد تورم بالای ۲۰ درصد بوده‌ایم و به طبع، چون معنای آن میانگین قیمت‌ها طی یک‌سال برای همه ۱۰ دهک درآمدی است، به آن معنی نخواهد بود که اثر تورم ۳۰ درصدی برای پردرآمدها با دهک‌های کم‌درآمد یکسان باشد، بلکه تاثیر آن برای اقشار پردرآمد کمتر و برای کم‌درآمدها بیشتر خواهد بود.

استاندار گلستان افزود: به نظر من انفجار قیمتی که نباید انجام می‌گرفت، اتفاق افتاد، به طوری‌که نمونه آن را در بورس و دلار دیدیم، به نظر می‌رسد ما از نقطه اوج قیمت‌ها عبور کردیم و اگر تدبیری در بخش نهاده‌های کشاورزی و در مورد سیاست‌های پولی و مالی تصمیمات بهینه اتخاذ شود، شاید بتوان به بهبود وضعیت امیدوار بود.