به گزارش‌«نود اقتصادی»، بیت الله ستاریان تحلیلگر بازار مسکن اظهار داشت: وقتی‌که جامعه در فقر زندگی می‌کند نمی‌تواند آپارتمان ۸۰ یا ۹۰ متری بخرد. دهک‌های پایین تا سوم توان خرید واحد مسکونی حتی ۵۰ تا ۶۰ متری را هم یا ندارند یا به سختی می‌توانند آن را تهیه کنند.

وی بیان کرد: یکی از راه‌های بهبود توانمندسازی مردم، بالابردن قدرت اقتصادی و درآمدهای مالی و از طرفی هم ساخت خانه‌های مسکونی کوچک یا کپسولی است که در این شرایط باید به آن توجه کرد.

ستاریان افزود: ۲۵ متر یا ۳۵ متر مقیاس‌هایی هستند که در گذشته در کشور مورد استفاده قرار می‌گرفتند و اگر فردی ازدواج می‌کرد زندگی‌اش در خانه‌ای ۲۵ متری و ۳۰ متری شروع می‌شد.

وی ادامه داد: سوالی که مطرح می‌شود این است که این خانه‌ها در چه مناطقی از کشور یا شهرها ساخته خواهند شد که این موضوع به‌خودی‌خود نیازمند بحث کارشناسی است، اما مطلب مهم‌تر این است زمانی‌که خانه ۳۵ متری می‌سازیم باید آب، گاز، برق و زیرساخت‌های اولیه را تامین کنیم.

این تحلیلگر بازار مسکن افزود: نیاز یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال را نمی‌توان در متراژهای بالای ۱۰۰ متر یا کمتر از حتی ۷۰ متر تولید کرد، توان تولید مسکن در سال حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار واحد مسکونی است و خانواری که تازه تشکیل می‌شود معمولا به دنبال خانه ۴۰ متری می‌گردد.