به گزارش «نود اقتصادی»، مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: جدیدترین آمار وزارت صمت نشان می‌دهد که حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی در طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری مصوب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی از یک میلیارد و ۱۰۲ میلیون دلار در سال ۹۷ به ۸۵۴ میلیون دلار در سال ۹۸ کاهش یافته است.

وی بیان کرد: باید توجه داشت که این رقم تنها مربوط به مصوبات است و مشخص نیست که چه میزان این مصوبات به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است. با این حال وقتی ما از رقم یک میلیارد دلار در سال صحبت می‌کنیم دیگر یک کاهش ۲۲ درصدی اصلا مهم نیست. طی سه دهه گذشته پس از جنگ تحمیلی تا کنون که موضوع سرمایه‌گذاری خارجی مورد توجه قرار گرفته، تنها توانسته‌ایم به طور متوسط در سال ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم.

حریری گفت: حتی در سال‌هایی که تحریم نبودیم و در فضای بین‌المللی هم این میزان مشکلات را نداشتیم، قادر به جذب سرمایه‌گذاری خارجی نبوده‌ایم. علت آن هم این است که برای سرمایه‌گذار خارجی مواردی مانند ملیت، پرچم و کشور مهم نیست. سرمایه‌گذار خارجی پول خود را در جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که با کمترین ریسک، بیشترین بهره را ببرد. این هم فقط مختص حوزه ما نیست و در تمام دنیا همین اصل حاکم است.

وی تصریح کرد: با توجه به این اصول، وقتی یک سرمایه‌گذار خارجی می‌خواهد در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کند، بر اساس اطلاعات و آمارهای بین‌المللی بررسی می‌کند که کدام کشور برای او مناسب‌تر است. او در این ارزیابی مشاهده می‌کند که رتبه ایران در کسب و کار بسیار بد است. در واقع غیر از یک دوره کوتاه که رتبه ایران در کسب و کار دو رقمی شد، در تمام این سال‌ها رتبه کسب و کار کشور سه رقمی بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: همچنین رتبه شفافیت را در کشور بررسی می‌کند؛ سازمان بین‌المللی شفافیت هر سال رتبه ادراک فساد را منتشر می‌کند که بیانگر میزان شفافیت و فساد در اقتصاد کشورهاست. در این رتبه‌بندی هم ایران در رده‌های انتهایی جدول قرار دارد. سپس شاخص رقابت‌پذیری را بررسی می‌کند و باز هم مشاهده می‌کند که رتبه ایران مانند شاخص آزادی اقتصاد شرایط خوبی ندارد. در حقیقت، کشوری که از اقتصاد شفاف و آزاد برخوردار نیست و رقابت‌پذیری در آن وجود ندارد، جذابیتی برای سرمایه‌گذار خارجی ندارد.