«نود اقتصادی»-دکتر عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه: در مورد ضرورت شعار سال 1399 با عنوان «جهش تولید» لازم است به این نکته مهم اشاره شود که این نام‌گذاری را یک نامگذاری مجدد می‌دانم، علتش آن است که رونق تولید آن‌ چنان‌ که باید و شاید در سال 1398 اتفاق نیفتاد.

شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که دولت آن‌ چنان‌ که بایسته و شایسته است هم ‌و غم خود را در حمایت از «رونق تولید» به کار نگرفته است، لذا حضرت امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی) این بار به نظر من مجدداً سال 1399 را سال رونق تولید منتها با واژه غلیظ‌تر و محکم‌تر و متعالی‌تری به نام «جهش تولید» نام‌ گذاری کرده‌اند. لذا ضمن تاکید بر ادامه رویکرد رونق تولید در عمل عملکرد سال گذشته عملکرد مسئولین قوه مجریه را نیزنقد کردند. هم به تداوم رونق تولید تاکید فرموده و هم خواستار شتاب بیشتر و حرکت انفجاری شده‌اند.

با تعقیب 40 ساله تبلیغات رسانه‌های بیگانه بی‌تردید به باور این نکته می‌رسیم که مزدوران رسانه‌های صهیونیسم و استکبار جهانی از هیچ فرصتی برای کوبیدن نظام جمهوری اسلامی ایران فروگذار نکرده‌اند. در جریان شروع شیوع ویروس کرونا، که بی‌تردید همانند شیوع ابولا و ایدز، آنفلونزا، سارس، جنون گاوی و ... کار آمریکای جنایتکار و اذنابش است، هجمه‌های شدیدی علیه ایران، قم (‌ام القرای اسلام) و اعتقادات اسلامی و نظام جمهوری اسلامی شروع شد و جالب این است که این هجمه بطور ماهرانه‌ای مرتباً با شرایط زمان و مکان و حوادث بروز می‌شود. حتی اخیراً با علم بدینکه به ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شود جهت تبلیغات مسموم خود را متوجه و علیه روزه ماه رمضان کرده‌اند. پس از پیام سال نو 1399 امام المسلمین و اعلام نام سال بنام «جهش تولید» که همزمان با اوج شیوع کرونا در ایران بود جهت گیریها به مطالبی علیه جهش تولید و القای ناامیدی به دلیل شیوع کرونا در دستور رسانه‌های بیگانه مزدور قرار گرفت. صرف نظر از عملکرد بد دولت در 6 سال گذشته دولت، یازدهم و دوازدهم در فرو گذاشتن مهمات اقتصاد و رونق بخش حقیقی تولید و بستن افسار شتر اقتصاد به دُمِ خَر آمریکا و اروپا به نام «برجام» تمام استعداد اقتصاد را تعطیلِ بظاهر وعده‌های (ودر باطن وعیدهای) غرب وحشی کرد و بسیاری از فرصت‌های خدادادی اقتصاد را سوخت و اجازه نداد در آن 6 ساله استعدادهای درونی اقتصاد شکوفا شوند، متاسفانه عملکرد بد دولت در جریان شروع کرونا نیز آب به آسیاب دشمن ریخت. همچنین اگر سخنان رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهور ما مقایسه شود تفاوت چندانی با عملکرد این دو نمی‌بینید. ترامپ در اوایل مسئله کرونا را بی‌اهمیت گرفت و حتی تمسخر کرد. رئیس جمهور ما نیز مثل همیشه با بی‌اهمیت جلوه دادن کرونا در جلسه هیئت دولت چهارشنبه 6 اسفند 1398 تأکید می‌کند که هیچ تصمیمی برای قرنطینه محل یا شهری مطرح نیست و مردم به شایعات توجه نکنند و مجدد همانند ترامپ که گفت نمی‌توان اقتصاد را تعطیل کرد، بعد از تعطیلات نوروز حتی بر خلاف رای وزیر بهداشت و درمان خودش و مقررات ستاد ملی مدیریت مبارزه با کرونا آزادی کسب و کارها را اعلام می‌کند و جالب آنکه این دو برخورد غیر مسئولانه و سرسری مستمسک دوباره و چندباره رسانه‌های وابسته مزدور می‌شود.

اجمالاً ما در این 6 سال شاهد بوده‌ایم که هر اتفاق خوبی در کشور و بخصوص اقتصاد افتاده دولت سعی کرده بنام خود کند ودر مقابل تمام اتفاقات بد یا سکوت (حتی دوساله که هیچ مصاحبه‌ای نکردند) کرده و یا به تحریم و یا به کمی اختیارات خود نسبت داده و یا متوجه سیاستهای نظام کرده است! مثلا در روزهای گذشته و جلسه امروز 27 فروردین با آب و تاب سخن از رشد تولید گندم زده که بی‌تردید نتیجه نزول برکت الهی است و کمتر حاصل برنامه‌های نداشته دولت! یا در سال گذشته سخن از پر شدن آب دریاچه ارومیه توسط برنامه! دولت می‌کند ولی هر عاقلی خوب می‌داند که میانگین بارندگی 51 ساله گذشته 8/253 میلیمتر بوده ودر این دو سال ومثلا در سال 98-99 به 2/465 میلیمتر رسیده است! لذا این هم نتیجه نزول برکت الهی است و کمترحاصل برنامه‌های نداشته دولت! و قص علیهذا ...

خواه ناخواهِ (دولت) و بطور درهم و بدون سوا کردن، وضعیت کنونی اقتصاد را باید به عملکرد دولت نسبت دهیم. لذا حال، درجه تاثیر کرونا بر اقتصاد را نیز باید به دولت و متوجه و نتیجه عملکرد دولت بدانیم. اخیراً معاون اقتصادی دولت اعلام کرد که تاثیر کرونا بر اقتصاد ما حدوداً 15% کاهش درتولید ناخالص داخلی خواهد بود. اگر دولت درک حقیقی از اقتصاد مقاومتی می‌داشت ودر این 6 سال سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را پیاده می‌کرد اکنون نه تنها نباید کاهشی اتفاق می‌افتاد بلکه باید رشد ما نیز تداوم می‌یافت. چرا؟ زیرا «اقتصاد مقاومتی یک راهبرد درازمدت در مدیریت اقتصاد کشور و طراحی الگو و رژیمی برای مقاوم‌سازی درونی اقتصاد، تعالی و پیشرفت جامعه برمبنای اصول اقتصاد اسلامی است. به طوری که اقتصاد کشور قادر باشد در برابر هجوم عوامل آسیب زننده اقتصادی و غیر اقتصادی بیرونی و داخلی با انعطاف پذیری زیاد واکنش نشان داده و در درون خود همانند یک سامانه‌ی «موجود زنده» پادزهر لازم برای مقابله را تولید و عوارض را با موفقیت دفع کرده و خود را ترمیم کند و با سرزندگی لازم آمادگی بیشتری نیز در برابر آسیب زنندگان بعدی پیدا کند. . لذا در این حادثه فراگیر کرونا، نه تنها عامل خطرناک کرونا نباید اقتصاد را دچار آسیب و توقف کند بلکه اقتصاد باید به مسیر رشد خواهد ادامه دهد.

این گفته معاون اقتصادی دولت نشان می‌دهد که اقتصاد مقاومتی که محور اصلی‌اش‌ رونق تولید داخلی بوده اتفاق نیاقتاده است. عدم باور اقتصاد مقاومتی توسط مسئولین ریشه در چه چیزی داشته و دارد؟ و این آیه یاس خواندن آن‌ها ناشی از چیست؟ آیا به دلیل واژه ناشناس اقتصاد مقاومتی در بین غرب زده هاست؟ که حضرت آقا فرمودند مسئله تازه‌ای نیست دیگران نیز اقتصاد مقاومتی را پیاده کرده‌اند. آیا ناشی از عدم مطالعه آن‌هاست؟ محور اصلی اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید داخلی است. دولت مردان اگر کمی فرصت مطالعه داشته باشند کافی است به اسناد علمی سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه ( OECD) مراجعه کنند تا متوجه شوند کشور‌های پیشرفته چگونه از تولید داخلی خود حمایت می‌کنند و هرگزحاضر نیستند حمایت‌های خود را قطع کنند. لذا نتیجتا باید از افکار عناصر نفوذی غرب زده دولت را پاکسازی کنند. اتفاقاً مشکل این است.

در حادثه فراگیری مثل کرونا ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیتهایی وضع کرده است که انصافاً جای تقدیر و تشکر دارد. با شناختی که نگارنده و خوانندگان عزیز از این محدودیت‌ها پیدا کرده‌اند محدودیت‌ها شامل دو بخش فردی و اجتماعی هستند. مسائل اگر فقط فردی بودند که هیچ مانعی برای فعالیت اقتصادی قابل تصور نبود. اگر توجه شود تمام دستورات بهداشت فردی در احکام فردی رساله‌های عملیه مراجع تقلید آمده است. و نشان می‌دهد که اسلام چقدر دین متعالی و کاملی است. بی‌تردید مسئله مهم رعایت احکام عملیه اجتماعی است که ستاد را وادار به فاصله گذاری اجتماعی نموده است. اکثریت مشاغل آسیب پذیر مشاغلی هستند که در پدیده ازدحام بخصوص «ازدحام جمعیت» جای دارند. از زندگی شهر نشینی گرفته تا مسائل دست فروشی.

با دقت متوجه می‌شویم که این مشاغل عمدتاً در بخش اقتصاد مجازی (غیر حقیقی) قرار دارند. فعالیت‌های خدماتی و بخصوص زیر بخش تولید از اهم این مشاغلند. فعالیتهای پول بازی، سفته بازی، قاچاق، واسطه گی، دلالی، دست فروشی، خرید و فروش ارز وسکه وخودرو وامثالهم، خرده فروشی، عمده فروشی، پاساژها، بازارچه‌ها و بازارهای پرتراکم از جمله مشاغل بخش مجازی اقتصادند. بخشی از این فعالیتها لازمه تکمیل زنجیره از تولید تا مصرف هستند. تردیدی نیست. ولی حبابی بودن و متورم بودن این بازار‌ها و کسب و کارها دیگر به حساب نیاز نمی‌آیند. امروزه اکثر این مشاغل جزء بخش مجازی اقتصاد به حساب می‌آیند. اسلام و اقتصاد اسلامی به مشاغل بخش حقیقی چون کشاورزی و صنعت و تجارت منصفانه (آنهم در حد واجب کفایی) بها داده است. بطور مثال الان با بحران کرونا کدام شغل کشاورزی و یا صنعت و یا تولید فراورده‌های نفتی تعطیل شده است؟ اصلاً کجای این مشاغل ازدحام است؟ لذا بی‌تردید متورم بودن بخش مجازی نتیجه حتمی ضعیف بودن بخش حقیقی اقتصاد است. بنابراین، این وضعیت آسیب پذیری اقتصاد نتیجه عدم توجه به رونق تولید حقیقی و اقتصاد مقاومتی توسط دولت ناامید از رحمت خدا و امیدوار به سفره کدخدا و بی‌تدبیر است.! چه اگر از تولید حقیقی حمایت می‌شد و تولید رونق لازم را می‌گرفت مشاغل حقیقی هم رونق و مشاغل کاذب حذف و مشاغل حبابی کاهش می‌یافت و در حد کفاف متوقف می‌شد و باصطلاح در این وضعیت کرونایی هیچ تلنگر و ضربه ایی به مشاغل و شاغلین و درآمد مشاغل و شاغلین وارد نمی‌آمد و لذا اصلاً نیازی به حمایت افراد بیکار شده ناشی از کرونا پیش نمی‌آمد. تا دولت آشکارا بابت دادن وام یک میلیونی تحقیر آمیز طلب سود ربوی 12 درصد نیز بکند! این خود یک علامت از خالی شدن خزانه هم هست. کاهش تولید داخلی مساوی با کاهش درآمدهای دولت شده و از برجام دروغین هم که پول سیاهی حاصل نشد. ضمناً این دولت، به دروغ دولت دهم را متهم به خالی کردن خزانه کرده بود حال آشکار شد که این بی‌تدبیریها، بویژه عدم توجه به اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، کار دست خودش داده و خزانه را بد جوری خالی کرده تا جایی که طلب وام5 میلیاردی از بانک جهانی کرده است.

 در این گیرو دار با اعلام نام سال بنام «جهش تولید» توسط ولی فقیه امام المسلمین صدای جدیدی برای القای نامیدی از جانب بیگانه بلند شده است. با این مضمون که با این بحران کرونا هرگز جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند جهش و رونق تولید ایجاد کند حتی نمی‌تواند خسارت‌های بحران کرونا را جبران کند. کار دشمن ایجاد یاس و نومیدی است. چنانکه در سوره مبارکه فتح آیه شریفه 6 می‌خوانیم: وَ یعَذِّبَ الْمُنافِقِینَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْمُشْرِکینَ وَ الْمُشْرِکاتِ الظَّانِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَیهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصِیراً (لنگر6) متاسفانه علاوه بر تبعات سوء تدبیر دولت در بی‌توجهی به رونق تولید و اقتصاد مقاومتی و دنبال کردن قرض کردن از بانک جهانی، شاهد اظهارات برخی از عناصر باند غرب زده هستیم که بر طبل یاس می‌کوبند.

در جنگ احزاب زمانی که مسلمین نگران برون رفت از بحران بزرگ هجوم کلیه دشمنان را داشتند به هنگام حفر خندق اوّلین کلنگ را خود رسول اللّه (صلی الله علیه وآله) به زمین زد و هر بار که بر اثر اصابت کلنگ به سنگ برقی می‌جهید، پیامبر پیروزی اسلام بر منطقه‌ای از جهان را بشارت می‌داد. برخی تعجب می‌کردند که در این شرایط چگونه ممکن است.؟ اما رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) با علم لدنی‌اشبه مردم بشارت می‌داد. عمق پیش بینی که متکی برعصمت و عظمت خلقت آن انسان کامل بود. در این مقطع زمانی نیزما مرتباً شاهد و ناظر بشارتهایی هستیم. عمق این بشارت‌ها مسلماً متکی بر توکل وجهاد فی سبیل الله است چرا که خود قرآن فرموده است الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا. هر کس در راه خدا مجاهده نماید خدا راههای خود را به او نشان می‌دهد. دور اندیشی امام المسلمین و اخلاص ایشان است که به چشم‌انداز ایشان عمق بخشیده و در شرایطی سخت چون وضعیت اپیدمی و فراگیری ویروس کووید19 هم تکلیف جهش دادن به تولید را تعیین می‌فرمایند و هم بشارت خروج از تنگناهای پوشالی دست ساز غرب علیه کشور را بن بستی وجود ندارد. لذا همین دوماهه ملاحظه شود چه اتفاقات باعظمتی در فعالیت‌های جهادی بسیجیان ومشارکت اجتماعی جامعه، مجاهدت سربازان جبهه بهداشت و درمان، درچند برابر شدن تولید کالاها و خدمات بهداشتی در کشف کیت‌های تشخیصی، در ابداع و اختراع سامانه دستگاه اسکن ریه از راه دور و در اختراع دستگاه تشخیص کرونا و آلودگی کرونا از 100 متری و در کشف داروهای درمان عفونت ریه و در تشخیص اثرات بسیار عجیب داروهای ارزان قیمت و در دسترس طب سنتی برای درمان کرونا و غیره در کشور ما رخ داده است. بنابراین بشارتها بجا و هدفگذاری با قوه امید به رحمت الهی همانند 40 سال گذشته معقول و منطقیو نام گذاری و تاکید و جهش تولید راه حل اصلی مشکلات اقتصاد ماست و هرگز بلند پروازانه نیست. کما اینکه در این 40 سال شاهد بوده‌ایم. وضعیت خودمان را با آمریکا و اروپا مقایسه کنیم و ببینم چگونه پوچ بودن دانش و هیمنه و تمدن آن مدعیان دروغین آشکار شد. انصافاً جوهره وحشی بودن آن‌ها با دزدیدن ماسک و ضد عفونی کننده‌ها و هجوم به فروشگاهها و مواجهه آن‌ها با کمبود‌ها وانجام و اعمال تبعیضها آشکار شد. ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم