به گزارش «نو اقتصادی»،‌ عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کل کشور با گزارشی که هفته گذشته درباره تفریغ بودجه سال ۹۷ در صحن علنی مجلس قرائت کرد، خود را به صدر اخبار اقتصادی و سیاسی کشور آورده است.

رئیس دیوان محاسبات در شرایطی برای معدود بار یک گزارش انتقادی درباره دولت حسن روحانی از طرف دستگاه زیر مجموعه‌اش منتشر کرده، که شاید کسی توقع چنین اقدامی را از او نداشت. اما به نظر می‌رسد این گزارش به نوعی ناظر بر تحولات سیاسی چند ماه آینده کشور باشد و نوعی زمینه سازی برای تغییرات در مجلس شورای اسلامی تلقی شود.

نام عادل آذر تا قبل از این که به عنوان نماینده دهلران از استان ایلام در مجلس شورای اسلامی مطرح شود، بیشتر به عنوان پژوهشگر آماری در جامعه دانشگاهی کشور شنیده می‌شد که چندین تالیف و مقاله در این حوزه از خود به جای گذاشته است. ولی عادل آذر در مجلس هفتم به عنوان یک نماینده اصولگرا وارد مجلس شد و حضور در کمیسیون برنامه و بودجه پارلمان را تجربه کرد.

در مجلس هشتم در حالی که نامش، هم در لیست احزاب اصلاح طلبی مانند حزب اعتماد ملی دیده می‌شد، در لیست ائتلاف اصولگرایان هم قرار گرفت ولی موفق به کسب آرای لازم برای حضور در مجلس نشد و در نهایت چندی بعد از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس مرکز آمار ایران انتخاب شد.

بر اساس شواهد آن روزها عادل آذر در دوران دولت‌ احمدی نژاد همواره عملکردی مطابق میل دولتمردان وقت بخصوص رئیس دولت از خود ارائه می‌داد و سعی می‌کرد بسیاری از گزارش‌های اقتصادی دولت را از لحاظ آماری اثبات کند. در سال ۹۲ و با تغییر دولت، رویکرد آذر هم تغییر کرد و با انتشار گزارشهایی مانند منفی اعلام کردن رشد اقتصادی کشور در سال‌های ۹۱ و ۹۲ توانست رضایت دولتمردان جدید را هم برای حفظ صندلیش در مهمترین نهاد آماری کشور به دست آورد.

اما سال ۹۵ رئیس مرکز آمار دولت‌های احمدی نژاد و روحانی، بالاخره تصمیم گرفت که این سمت را ترک کند و با سودای ریاست دیوان محاسبات کل کشور به عنوان گزینه فراکسیون امید مجلس توانست الیاس نادران و علیرضا منادی سفیدان را از پیش رو بردارد و برای رای اعتماد به صحن علنی مجلس برود. رئیس اسبق مرکز آمار ایران بعد از گرفتن رای اعتماد از صحن علنی مجلس، در دوران فعالیت خود در دیوان محاسبات هم سعی کرد که همواره رضایت دولتمردان تدبیر و امید را جلب کند و در ماجراهای مهمی مانند حقوق‌های نجومی هوای دولت حسن روحانی را داشته باشد.

 اما گزارش جدید عادل آذر درباره تفریغ بودجه سال ۹۷ شاید نخستین و یا بهتر است بگوییم معدود گزارش رسمی وی در نقد دولت تدبیر و امید به شمار می رود که با نگاهی به کارنامه سیاسی وی به نظر می‌رسد که یک نوع چراغ سبز به مجلس اصولگرای بعدی باشد. به نظر می‌رسد حالا که دولت روحانی از لحاظ میزان محبوبیت در جامعه در سطح پایینی قرار گرفته است، عادل آذر تصمیم گرفته با انتشار یک گزارش واقعی بعد از مدت‌ها، رضایت مجلس اصولگرای بعدی را برای بقای خود در سمت ریاست کل دیوان محاسبات به دست آورد.