به گزارش «نود اقتصادی»، همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: از ابتدای سال جدید شاهد فراز و فرودهایی در بازار سرمایه بوده‌ایم. بخشی از روند رشد در سال جدید به دلیل شرایط بازارهای جهانی رخ داده است. در مقطعی شاهد رشد بیش از ۲۰ درصدی بهای نفت بودیم که تاثیر خود را روی بازار سرمایه گذاشت و نمادهای پتروپالایشی و پتروشیمی که افت کرده بودند یک بازگشت قیمتی را تجربه کردند که باعث رشد شاخص شد.

وی بیان کرد: در واقع از ابتدای سال ۹۹ بدین سو، بیشتر شاهد یک جریان نوسانی در شاخص هستیم که ناشی از چند عامل است. یکی اینکه در بازارهای جهانی مساله کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی به یک معضل تبدیل شده است. بهای نفت همچنان در حال نوسانات بسیار شدید است که روی نمادهای پالایشگاهی، پتروشیمی و تولید مواد خام از جمله فلزات و مواد معدنی تاثیر می‌گذارد.

همایون دارابی گفت: به همین دلیل فعلا ارزیابی روند بازار سرمایه برای سال جاری زود است. معامله‌گران همچنان در حال احتیاط هستند و نگاه آنها به آینده است تا مشخص شود تحولات اقتصادی ناشی از کرونا بر قیمت‌های جهانی چه تاثیری می‌گذارد. هرچند به دلیل افزایش ارزش دلار در برابر ریال شاهد یک جو مثبت پیرامون بازار سرمایه هستیم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که روی قیمت سهام در بورس تهران تاثیر می‌گذارد ارزش دلار است و اگر روند آن افزایشی باشد شاخص را با خود بالا می‌برد. آنچه تا کنون رخ داده بیشتر یک جریان نوسانی‌ست تا یک جریان پایدار و ممکن است شرایط بازار مانند روز گذشته دستخوش تغییرات هم بشود. برای مثال روز گذشته در بازار شاهد افت چهار هزار واحدی بودیم و به همین دلیل هنوز نمی‌توان به یک جمع‌بندی قوی درباره آینده بازار سرمایه رسید.