به گزارش «نود اقتصادی»، محمد صادق الحسینی تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: دولت در بسته سیاستی خود برای مدیریت تبعات اقتصادی کرونا توجه کافی به عمق و شدت مساله نداشته و منابع طرح هم به درستی دیده نشده است. با این وضع ممکن است فشار بسته فعلی دولت روی سیستم بانکی زیاد باشد.

وی بیان کرد: از طرف دیگر تجربه سیاستگذاری کشورهای دیگر را داریم که باید به این تجربه ها توجه شود. سیاست های مالی آمریکا معادل ۱۰.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی است و سیاست‌های پولی این کشور احتمالا به ۶ هزار میلیارد دلار خواهد رسید و نسبت آن در مجموع به ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.

محمد صادق الحسینی افزود:  آلمان برای کنترل تبعات اقتصادی کرونا بسته طراحی کرده که مجموع اعتبار لازم برای اجرای آن حدود ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی است. متوسط جهانی بسته های محرک اقتصادی همه کشورهای جهان در مجموع معادل ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها پیش بینی شده است.

وی گفت: تجربیات جهانی در حوزه تدوین بسته های محرک اقتصادی ما را به این نتیجه رساند که اولا بسته محرک اقتصادی دولت کوچک است، دوما منابع تامین مالی اجرای بسته قابل اطمینان نیست و ممکن است فشار زیادی به سیستم بانکی وارد کند و سوما دولت انتشار اوراق را که در این شرایط کمک زیادی به تامین مالی می کند را نادیده گرفته است.