به گزارش «نود اقتصادی» اخیرا رئیس‌جمهور طی سخنانی ادعا کرده در سال ۹۸ علاوه بر گندم، ایران در تولید برنج هم خودکفا شده است.

در این زمینه بررسی‌های آماری نشان می‌دهد این سخنان رئیس‌جمهور تاحدودی درست است، چراکه در سال ۱۳۹۸ با افزایش بارندگی‌ها، ایران با ثبت تولید ۱۴ میلیون تن گندم، به خودکفایی رسیده است؛ با این حال مسئله اصلی این است که براساس اظهارات مسئولان وزارت جهادکشاورزی طی سال ۱۳۹۸ به جهت پایین بودن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، حدود ۳ میلیون تن گندم از چرخه خرید تضمینی خارج شده و حالا دولت مجبور است این مقدار را با هزینه گزاف از طریق واردات تامین کند. چنانکه فقط طی بهمن سال جاری بیش از ۱۳۷ هزار تن گندم وارد کشور شده که نسبت به سال ۹۷ رشد ۱۰هزار درصدی  دارد.

در موضوع برنج نیز، گرچه طبق اظهارات مسئولان وزارت جهادکشاورزی ایران طی سال ۹۸ با ثبت تولید دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن طی یکسال، به عدد خودکفایی که حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن در سال بوده، تقریبا نزدیک شده است؛ با این حال به جهت اینکه تولید ارقام برنج ارزان‌تر در ایران هنوز امکان‌پذیر نبوده، بخش قابل‌توجهی از خانوارهای ایرانی قدرت خرید برنج ایرانی را نداشته و مصرف‌کننده برنج هندی، پاکستانی و دیگر کشورها هستند.

در این زمینه آمارهایی نیز بسیار عجیب و غریب هستند، چراکه براساس آمارهای گمرک ایران، طی ۱۱ماهه سال ۱۳۹۸ بیش از ۱/۵ میلیون تن برنج خارجی وارد کشور شده که این میزان معادل ۵۰ درصد کل مصرف داخلی ایران طی یکسال است.