به گزارش «نود اقتصادی»، ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه: ورود نقدینگی در بازار سرمایه به معنای خرید حقیقی ها بیش از فروش است، در حالی که در چندوقت اخیر فرآیند خرید حقیقی ها زیاد بوده و شاهد ورود پول از سوی حقیقی ها بودیم. اماحقوقی ها برخلاف همیشه در چند روزی که شاهد افت شاخص بورس بودیم، نه تنها حامی بازار نبودند بلکه در قالب فروشنده در این بازار ظاهر شدند.

وی بیان کرد: ریزش شدید قیمت نفت نگرانی هایی را برای افت نرخ کامودیتی ها ایجاد کرد که این موضوع موج فروشی را در شرکت های صادرات محور به خصوص شرکت های پتروشیمی و پالایشی ایجاد کرد. حدود ۶۰ درصد از کل بازار سرمایه وابسته به بازار جهانی است. وزن بزرگی از شاخص مربوط به سهامی است که وابسته به بازار جهانی هستند و قیمت نفت بر آنها تاثیرگذار است.

هلالات افزود: ویروس کرونا نگرانی هایی رادر زمینه کاهش تقاضا ایجاد کرده است که به تناسب بر کاهش مقدار فروش و سودآوری شرکت ها تاثیرگذار بوده است. تاکنون ابعاد، زمان خاتمه و میزان تاثیر گذاری این ویروس بر بازار و اقتصاد کشور مشخص نشده بنابراین بازار هم‌سو باگسترش این ویروس شده و شاهد ایجاد واکنش هایی از این موضوع در بازار بوده‌ایم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: زمانی که قیمت نفت یا دلار افزایش یا کاهش می یابد بازار می داند که تا چه میزان باید ارزش سهام را تغییردهد اما کرونا موضوع ناشناخته ای است که در بازار جهانی بیش از بازار داخلی تاثیر گذاشته است. اگر کرونا در حد کنونی باقی بماند و بیشتر نشود به دلیل وجود اهرمی مانند دلار، بازار تا چند ماه آینده دوباره به سقف قبلی خود باز می گردد و ریزش چندروز اخیر را جبران می کند.