به گزارش «نود اقتصادی»، رضا رحمانی، وزیر صنعت اظهار داشت: ما در اوراسیا به مدت سه سال عضو موقت شده‌ایم و این حاصل چند سال مذاکره بوده و این عضویت از پنج آبان امسال اجرایی شده است. اوراسیا به ما در 503 ردیف تعرفه تخفیف داده است. استان‌های شمالی اعم از گیلان مازندران و آذربایجان شرقی در این زمینه خوب عمل کرده‌اند. اکثر اقلام که مورد تخفیف قرار گرفته‌اند اکثرا آن‌هایی هستند که ما می‌توانیم صادر کنیم و مازاد ظرفیت هم داریم.

وی افزود: در 380 مورد هم ما به آن‌ها تخفیف تعرفه داده‌ایم که میانگین تخفیفی که به ما داده‌اند 56 درصد و میانگین تخفیف ما به آن‌ها 32 درصد است . در برخی موارد مانند کل فصل مربوط به فرش و گلیم یا انواع میوه، پسته، خرما، کشمش، ظروف شیشه‌ای و مواد شوینده و مواردی دیگر به ما تعرفه صفر داده‌اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای صادرات به کشورهای اوراسیا گفت: صادرات نیازمند کیفیت و برنامه‌ریزی است. 27 میلیارد دلار از وارداتی که در سال 2008 به اوراسیا انجام شده از اقلام تخفیفی به ایران است و جالب است که ایران در این اقلام صادرات ناچیزی داشته است این 27 میلیارد باید در استان آنالیز شود که کدام اقلام را می‌توان صادر کرد و فقط باید به تنظیم بازار دقت شود. از طرفی تولید و از طرف دیگر بازار مردم برای ما اولویت است.

رحمانی در خصوص رشد صادرات به اوراسیا اضافه کرد: در همین سه، چهار ماه 50 درصد رشد صادرات به اوراسیا داشتیم. صادرات آن‌ها به ما 0.8 درصد رشد داشته است و این نشان می‌دهد که این موافقت‌نامه به نفع ما بوده ما حتی در آن‌جا اقلام ممنوعه‌ای که برای صادرات داشتیم لحاظ نکردیم اما این موارد رصد می‌شود و به دوستان هم گفتیم که اگر موردی وجود دارد که در بازار داخل تاثیر دارد به ما بگویید.

وی با اشاره به چین به عنوان یک فرصت نو برای صادرکنندگان تصریح کرد: چین برای ما یک فرصت جدید است. ما اخیرا به نمایشگاه واردات چین رفته بودیم و آن‌ها 2000 میلیارد دلار واردات دارند و ما را به عنوان مهمان ویژه دعوت کرده بودند تا به ما بگویند که به آن‌جا صادرات انجام دهیم. از مجموع واردات آن‌ها در 700 میلیارد دلار ما پتانسیل واردات را داریم نه اینکه ظرفیت تامین 700 میلیارد را داشته باشیم اما پتانسیل صادرات در آن‌ محصولات را داریم و من مسوولیت برنامه‌ریزی برای این قسمت را به اتاق بازرگانی دادم تا از این ظرفیت استفاده کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: وارداتی که صنعت دارد از صادراتی است که واحدها انجام می‌دهند البته متاسفانه سهم بخش خصوصی واقعی خیلی کم است البته اگر مس و فولاد و این‌ها را خصوصی حساب کنیم که بنابر قانون تجارت خصوصی هستند، این سهم زیاد می‌شود اما در واقع خصوصی نیستند و به آن‌ها شبه‌دولتی گفته‌ می‌شود اما به نظر من عملا دولتی هستند. ارز ما را پتروشیمی، فولاد و مس می‌آورد و متاسفانه باقی صنایع سهم کمی دارند و این به نسبت باید بیشتر شود.