به گزارش «نود اقتصادی»،‌ وحید شقاقی شهری، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: دولت در لایحه بودجه ۹۹ تصمیم گرفته که تا سقف حقوق سه میلیون تومان را از پرداخت مالیات بر حقوق معاف کند. دولت با نگاهی عدالت‌محورانه برای اولین بار درآمدهای کارکنان دولت را از دو پله به پنج پله ارتقا داد؛ مالیات پنج‌پله‌ای به اجرای عدالت بسیار نزدیک‌تر است، اما کمیسیون تلفیق بار دیگر به مالیات دوپله‌ای کارکنان دولت رای داده است. یعنی افرادی که حقوقی بالاتر از ۲۱ میلیون تومان دریافت می‌کنند، به‌جای قرارگرفتن در پله پنجم و پرداخت مالیات ۳۵ درصدی، به پله دوم بازمی‌گردند و صرفا ۲۰ درصد مالیات می‌پردازند.

وی بیان کرد: علاوه بر مواردی که تا امروز رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند، باید گفت که جامعه هدف این نوع مالیات کمتر از یک درصد حقوق‌بگیران را تشکیل می‌دهد. مگر چند درصد جامعه کارمندی بیش از ۲۱ میلیون تومان درآمد دارند که بخواهند مالیات هم بپردازند. بنابراین تصمیم کمیسیون تلفیق بی‌معناست.

استاد دانشگاه خوارزمی افزود: چنین تصمیمی تحقق عدالت مالیاتی را زیرسوال می‌برد. در صورتی که اگر تبصره پنج‌پله‌ای دولت رای می‌آورد به موضوع عدالت نزدیکی بیشتری داشت.

 

بیشتر بخوانید:

اقدام عجیب کمیسیون تلفیق به نفع نجومی بگیران!
نقش مهم تاجگردون در کاهش مالیات بر حقوق نجومی بگیران