به گزارش «نود اقتصادی»، اخیرا کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در اقدامی عجیب، ضمن رد پیشنهاد دولت برای پنج پله ای شدن مالیات بر درآمد کارمندان (از 10 تا 35 درصد) در بند «الف» تبصره 6 لایحه بودجه 99، مصوب کرد مالیات بر درآمد کارمندان به صورت دو پله ای (از 10 تا 20 درصد) اخذ شود. به عبارت دیگر، مقرر شد نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی مازاد بر میزان معافیت مالیات بردرآمد سالانه (3 میلیون تومان) و تا هفت برابر آن مشمول مالیات سالانه 10 درصد و نسبت به مازاد آن 20 درصد است.

این مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس هم ناعادلانه است زیرا درصد مالیات افرادی که 3 میلیون و 21 میلیون حقوق می گیرند، یکسان است (10 درصد) و هم موجب کاهش چشمگیر مالیات نجومی بگیران می شود. به عنوان مثال، مالیات فردی که 10 میلیون تومان در ماه حقوق می گیرد، حدود 40 درصد کاهش می یابد. از طرف دیگر، اجرای این مصوبه موجب کاهش 5 هزار میلیارد تومانی درآمد دولت از این محل می شود.

اقدام عجیب «غلامرضا تاجگردون» رئیس کمیسیون تلفیق مجلس در جلسه این کمیسیون در تاریخ 10 دی ماه، نقش مهمی در عدم تصویب پیشنهاد دولت در زمینه مالیات بر درآمد کارمندان و نهایتا تصویب شدن مدل دو پله ای مالیات بر درآمد کارمندان داشت.

همانطور که برخی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس مانند عباس گودرزی، علی ادیانی، احمد امیرآبادی فراهانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس توضیح داده اند، تاجگردون در اقدامی غیرقانونی، با استناد به ماده 2 طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس، اعلام کرد تصویب بند «الف» تبصره 6 لایحه بودجه 99 چون برخلاف یکی از قوانین دائمی (ماده 85 قانون مالیات‌های مستقیم) است، برای تصویب نیازمند رای دوسوم نمایندگان کمیسیون تلفیق می باشد و با توجه به این موضوع که این بند نتوانست رای دوسوم نمایندگان این کمیسیون را کسب کند، این پیشنهاد دولت در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب نرسید.

اما نکته مهم این بود که در تاریخ مذکور (10 دی)، طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس هنوز به تایید نهایی شورای نگهبان نرسیده و توسط رئیس جمهور یا رئیس مجلس ابلاغ نشده بود و در نتیجه، «قانون» محسوب نمی‌شد. به همین دلیل، اقدام تاجگردون درباره شیوه رای گیری برای بند «الف» تبصره 6 لایحه بودجه 99 برخلاف قانون بوده و این رای گیری باید تکرار شود. خاطرنشان می گردد طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس نهایتا در تاریخ 18 دی ماه به تصویب شورای نگهبان رسید و در تاریخ 26 دی ماه توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس واکنش عجیبی به انتقادهای اعضای کمیسیون تلفیق، کارشناسان و رسانه‌ها درباره رعایت نشدن قانون آیین نامه داخلی مجلس در جریان رای گیری درباره بند «الف» تبصره 6 لایحه بودجه 99 و همچنین کاهش درآمدهای دولت با مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس (دو پله ای شدن مالیات بر درآمد کارمندان) نشان داد. تاجگردون در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در تاریخ 24 دی ماه درباره اشکالات آیین نامه ای مطرح شده توسط برخی اعضای کمیسیون تلفیق مجلس به نحوه رای گیری درباره بند «الف» تبصره 6 لایحه بودجه 99 در این کمیسیون گفت: «این موضوع تفصیلی است و در مورد آن اختلاف نظر است که دو سوم یا نصف به اضافه­ یک. من در مورد این موضوع فعلاً حرفی ندارم».

همچنین رئیس کمیسیون تلفیق مجلس در این برنامه تلویزیونی و در پاسخ به سوالی درباره تبعات کاهش 4 هزار میلیارد تومانی درآمد مالیاتی دولت با تصویب این مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس درباره مالیات بر درآمد، اظهار داشت: «من بگویم برای جامعه­ چند میلیونی حقو‌ق­‌بگیران ما، بودجه­ای که 480 هزار میلیارد تومان برآورد آن است و به قول دوستان 100 هزار، 110 هزار، 120 هزار میلیارد تومان کسری دارد. اصلاً جمع عدد من و عدد شما، سازمان مالیاتی می‌­گوید 4 هزار میلیارد تومان را از دست می‌­دهم، من می‌­گویم 5 هزار میلیارد تومان هم به آن پایینی‌­ها بدهیم، این یعنی مجموع آن 10 هزار میلیارد تومان. مسئله­ من 10 هزار میلیارد تومان است؟ آیا یک جامعه­‌ای، یک مسئولی، یک کسی که می­خواهد تدبیر عمل کند برای چند میلیون خانواده، آیا 10 هزار میلیارد تومان خیلی پول است؟».

براساس این گزارش، اظهارات اعضای مختلف کمیسیون تلفیق مجلس مانند محمدرضا رضایی کوچی و رضا شیران خراسانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس نشان می دهد اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، قضات و بخصوص پزشکان مهمترین مخالفان تصویب مدل پنج پله ای مالیات بر درآمد کارمندان بودند زیرا مشمول بالاترین پله مالیاتی یعنی 35 درصد می شوند.

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بیش از 70 نفر از نمایندگان مجلس و 20 نفر از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس از جمله غلامرضا تاجگردون، عضو هیئت علمی دانشگاه ها هستند. به عبارت دیگر، به نظر می رسد تاجگردون در موضوع مدل پله های مالیاتی بر درآمد کارمندان، دچار «تعارض منافع» شده است و در جایگاه نماینده اعضای هیئت علمی، تصمیم گیری کرده است و نه در جایگاه نماینده مردم! تعارض منافع یعنی اشخاصی از یک طرف در مقام و مسؤولیت مورد اعتماد دیگران قرار می‌گیرند و از طرف دیگر خود دارای منافع شخصی یا گروهی مجزا و در تقابل و تعارض با مسؤولیت مورد نظر هستند.

گفتنی است تایید صلاحیت تاجگردون برای شرکت در انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی در هفته های اخیر حاشیه ساز شده بود.

فردا آخرین روز بررسی لایحه بودجه 99 در کمیسیون تلفیق مجلس و در نتیجه، آخرین فرصت برای اصلاح مدل اخذ مالیات بر درآمد کارمندان در این کمیسیون است.

منبع:فارس

بیشتر بخوانید:

اقدام عجیب کمیسیون تلفیق به نفع نجومی بگیران!