به گزارش «نود اقتصادی» روز جمعه (۲۷ دی ماه) دوازدهمین دوره حراج تهران برگزار شد. براساس اطلاعات منتشر شده، مجموع فروش آن ۳۱ میلیارد و ۷۱۷ میلیون تومان اعلام شد و گران‌ترین اثر فروخته‌شده نیز متعلق به حسین زنده‌رودی با قیمت ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال جاری این دومین حراجی در تهران بوده است و مجموع فروش دو حراجی تیر و دیماه نزدیک به ۷۴ میلیارد تومان است که این میزان در سال ۹۷ حدود ۶۵/۸ میلیارد تومان، در سال ۹۶ حدود ۴۰/۶ میلیارد تومان، در سال ۹۵ حدود ۳۷/۷ میلیارد تومان، در سال ۹۴ حدود ۲۰/۶ میلیارد تومان، در سال ۹۳ حدود ۱۳/۳ میلیارد تومان، در سال ۹۲ حدود ۶/۵ میلیارد تومان و در سال ۹۱ نیز ۲/۲ میلیارد تومان بوده است.

در شرایط فعلی تصور اینکه فردی حاضر است ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای خرید فقط یک اثر هنری بدهد، با این وضعیت اقتصادی، برای اغلب مردم کمی دور از ذهن است، اما این اتفاق چگونه در حراجی تهران رقم خورده است؟

باید در پاسخ گفت برخی شواهد نشان می‌دهد در پشت‌پرده خرید این آثار هنری برخی شرکت‌های زیرمجموعه بانکها قرار دارند که ظاهرا این مبالغ، پول‌خورد برای آنهاست.

قابل ذکر است «نود اقتصادی» بزودی سند خرید میلیاردی آثار هنری توسط زیرمجموعه چندین بانک را افشا خواهد کرد که سالانه رقم چشمگیری در این حوزه ها هزینه می‌کنند.