به گزارش «نود اقتصادی»، نرسی قربان، کارشناس حوزه انرژی اظهار داشت: رخدادهای موثر اخیر، از ترور سردار سلیمانی گرفته تا اجرای گام پنجم ایران در کاهش تعهدات برجامی، موجب افزایش تنش در منطقه شده است.

وی بیان کرد: بالاگرفتن تنش‌ها در منطقه روی قیمت نفت اثرگذار است؛ کما ‌اینکه در روزهای اخیر شاهد روند صعودی قیمت جهانی نفت و عبور آن از مرز ۷۰ دلار بوده‌ایم که به معنای رشد ۱.۵ درصدی این ماده اولیه صنعت نسبت به روز جمعه است. قیمت نفت در روز گذشته نیز مجددا بیش از دو درصد دیگر رشد داشته است. در صورتی که این التهاب در منطقه فروکش کند، قیمت‌ها مجددا بازخواهند گشت.

نرسی قربان افزود: این به معنای آن است که اگر تنش‌ها بیشتر هم شوند طبعا قیمت نفت مجددا افزایش خواهد داشت و این تحلیل بسیار ساده‌ای ا‌ست. اما امیدوار هستیم این فضا آرام‌تر شود و قیمت نفت هم در میانه ۶۲ تا ۶۸ دلار در نوسان باشد.

این تحلیلگر بیان کرد: در صورتی که قیمت نفت بالای ۷۰ دلار بماند، دلیل آن، این است که بازیگران بورس نفت گمان می‌کنند که تولید و صادرات عراق ممکن است در نتیجه تنش‌های منطقه دچار وقفه شود. چون صادرات نفت عراق حدود سه میلیون بشکه در روز است، وقفه در صادرات عراق می‌تواند تاثیر عمده‌ای در بازار انرژی داشته باشد.