به گزارش «نود اقتصادی»، قیمت گوشت قرمز در هفته‌های گذشته روند کاهشی به خود گرفته و امروز در بازار تهران هر کیلوگرم گوشت مخلوط گوساله 61 هزار و 500 تومان به فروش می‌رود که تنها دلیل این کاهش، افزایش تولید داخل در ماههای گذشته بوده نه واردات.

قیمت گوشت سال گذشته به رغم تامین ارز 4200 تومانی و صرف 4 هزار میلیارد تومان برای واردات گوشت از کیلویی 45 هزار تومان به 120 هزار تومان افزایش یافت و اما امسال با اتکا به تولیدداخلی که در استانها وجود دارد قیمت گوشت تقریبا متعادل شده است و این هشدار جدی برای مسئولان است که به جای دوختن نگاهها به واردات حمایتشان را از تولید کنندگان داخلی بیشتر کنند و موانع تولید آنها را برطرف کنند.

آنطور که مسؤولان و اتحادیه‌های گوشت می‌گویند؛ تولید گوشت قرمز در استان‌های کشور به حدی افزایش یافته که دامداری‌ها از دام‌های سبک و به ویژه سنگین انباشته شده است. آنها همچنین هشدار می‌دهند که تراکم بیش از اندازه دام در دامداری‌ها خطرناک است و احتمال بروز و شیوع بیماری وجود دارد، در این صورت دام‌ها تلف شده و دامداران متضرر می‌شوند. 

مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی، گفت: «انباشت دام در استانهای کشور بسیار جدی است اگرچه اکنون بیماری جدی شیوع نکرده اما این تراکم زیاد می تواند موجب بروز بیماری شود.»

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور گفت: «هم‌اکنون رقمی بالغ بر ۳۶۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در واحد‌های دامداری انباشت شده که به سبب نبود تقاضا دامداران با مشکلات متعددی مواجه هستند.»

پیشنهاد اتحادیه های تولید برای صادرات گوشت و دام در حالی صورت گرفته که سال گذشته قیمت گوشت علی رغم تزریق ارز 4200 تومانی به یکباره افزایش یافت و از کیلویی 40 هزار تومان به 120 هزار تومان رسید و اگر قیمت اکنون به محدوده 60 هزار تومان رسیده، در حقیقت از افزایش‌های سال گذشته اندکی عقب‌نشینی کرده  و همین الان بسیاری از مردم توان خرید گوشت قرمز را ندارند.

به طوری که عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی هم در نشستی که در اتاق بازرگانی با تولید کنندگان داشت به صورت تلویحی به بالا بودن قیمت گوشت قرمز و نداشتن قدرت خرید مردم اشاره کرد.

وی در پاسخ به یکی از مسئولان اتحادیه مرغ که خواستار افزایش قیمت بود، گفت:« اگر مردم توان خرید گوشت را ندارند حداقل مرغ را از آنها نگیرید.»