به گزارش «نود اقتصادی»، داود سوری، تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: در هفته پایانی آبان ۱۳۹۸ دیدیم که با افزایش قیمت بنزین (سیاستی که قبلا هم اجرا شده بود و هیچگاه چنین تبعاتی نداشت) گویی جرقه‌ای بر بشکه باروت زده شد و بسیاری صبر خود را در خصوص سیاست‌های اقتصادی از دست دادند و اعتراض شان را به مجموعه سیاست هایی که وضع آنها را به اینجا کشانده نشان دادند.

وی افزود: نکته قابل توجهی که درباره این اعتراضات وجود داشت این بود که بخش عمده اعتراضات در حاشیه شهرها رخ داد اینها مناطقی است که ساکنان آن توان اقتصادی کمی دارند. البته این بحث تنها متعلق به امروز نیست.

این تحلیلگر با بیان اینکه مردمی که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند،کسانی هستند که به دلیل شرایط بد اقتصادی مجبور شده اند از  درون شهر به حاشیه شهر مهاجرت کنند یا کسانی هستند که بازهم به دلیل وضعیت بد اقتصادی از روستاها به حاشیه شهرها مراجعه کرده‌اند، افزود: این بخش از جامعه دقیقا بخش آسیب پذیری هستند که در معرض شوک‌های اقتصادی قرار دارند (آسیب پذیر به آن معنا که از شرایط بد اقتصادی آسیب می پذیرد نه این که خودشان ویژگی آسیب پذیری دارند) در نتیجه این افراد اولین گروهی بودند که صبر خود را از دست دادند و اعتراضات را رقم زدند که تبعات بسیار ناگواری داشت.