وحید حاجی پور- خبرنگار حوزه انرژی: زنگنه به طور کلی هیچ انتقادی را به خود و وزارت نفت وارد نمی‌داند. مثلاً وقتی درباره میزان قاچاق سوخت اعداد و ارقامی اعلام شد، زنگنه تنها به این واکنش بسنده کرد که مبارزه با قاچاق سوخت بر عهده نهادهای دیگر است نه وزارت نفت. این فرار از مسئولیت در شرایطی رخ داد که دستگاه تحت اداره او، مسئول توزیع سوخت است و به باور بسیاری از کارشناسان، بخش بزرگی از قاچاق سوخت در شبکه توزیع شکل می‌گیرد، اما وزیر نفت روی این موضع پافشاری می‌کند اگر قاچاق سوختی وجود دارد، اصولاً به وزارت نفت ارتباطی ندارد!

و یا در باب افزایش مصرف بنزین در کشور و بروز انتقاداتی درباره کم‌کاری زنگنه در حوزه پالایشگاه‌سازی، وزیر نفت از خود دفاع می‌کند و می‌گوید مشکل اصلی در افزایش مصرف بنزین، پالایشگاه‌سازی نیست، بلکه خودروسازان است. او روی نقطه‌ای دست می‌گذارد که مردم دوست دارند بسیار از آن بشنوند و زنگنه با آگاهی از این عطش، با زیرکی توپ را به زمین خودروسازان می‌اندازد. گرچه خودروسازان نقش مهمی در افزایش مصرف بنزین داشتند، اما وزارت نفت همواره با سیاست‌گذاری شیب افزایش مصرف بنزین را کنترل می‌کرد، درست برخلاف دوره امروز که افسار مصرف توسط وزارت نفت به حال خود رها شد.

تفکرات لیبرالیستی دولت و شخص وزیر نفت که معتقد بود نباید مردم را با برنامه‌های مدیریت مصرف آزار داد، امروز تبدیل به چالشی برای کشور شده‌است که امروز وزیر نفت را به فرار از کم‌کاری خود سوق داده است. حالا در جدیدترین اظهارنظر در خصوص آلودگی تهران، وزیر نفت زیر اظهارات گذشته خود زده و گفته کیفیت بنزین تأثیری بر آلودگی ندارد و موتورسیکلت‌ها بسیار آلاینده هستند.