به گزارش «نود اقتصادی»، سید جعفر حسینی، مشاور عالی سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی اظهار داشت: این موضوع را که گفته می شود گندم در انبارهای کشاورزان مانده است، قبول ندارم و اطمینان دارم که چنین مساله ای صحت ندارد.

وی با اشاره به کاهش تولید گندم در سالجاری افزود: سال گذشته به دلیل نرخ پایین خرید تضمینی کشاورزان از کشت گندم استقبال نکردند و ما بارها این مساله را عنوان کردیم ولی متاسفانه مسئولانه مربوط نمی خواهند آن را بپذیرند.

حسینی با بیان اینکه این مساله زمانی عیان می شود که واردات گندم به کشور آغاز شود، گفت: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نمی خواهند اذعان کنند که دستاورد مهمی مانند خودکفایی گندم را از دست داده اند، درست مثل آماری که در حوزه تولید چغندر قند و شکر ارائه می کردند و می گفتند که کاهش تولید چندان نبوده اما واقعیت این است که میزان واردات چندین برابر شده است.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: کشاورزان به دلیل عدم تمکین مالی و نداشتن تجهیزات مناسب انبارداری قادر به نگهداری گندم تولیدی خود نیستند.

حسینی ادامه داد: البته می توان در این میان سناریویی را مطرح کرد که کشاورزان گندم تولیدی را به واسطه ها فروخته اند اما مساله اینجاست که برای واسطه هم صرف نمی کند که کالایی را به مدت طولانی نگهداری کند بنابراین باید این کالا را قاچاق کرده باشد.

وی گفت: اگر گندم به اندازه کافی تولید شده و قاچاق هم نشده، با توجه به اینکه قیمت بالا نرفت  قطعا تحویل دولت می شد. بنابراین از طرف تولیدکنندگان و کشاورزان اعلام می کنم که تولید در سال زراعی گذشته کاهش یافته است و مسئولان باید به جای آمارسازی واقعیت را بپذیرند و تدبیری برای آن بیندیشند.